بازار خودرو

حمایت تمام قد وزارت صمت از قیمت جدید خودروهای مونتاژی شورای رقابت ؛ مونتاژکاران همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کنند!

به‌دنبال مصوبه قیمت جدید خودروهای مونتاژی شورای رقابت، شاهد ارسال نامه‌ای از مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت به این شورا برای بازنگری در قیمت‌ها و البته عدم تبعیت خودروسازان خصوصی بهمن موتور و کرمان موتور از مصوبه جدید بودیم. حالا وزارت صمت با بیانیه‌ای رسمی مهر محکمی برای پایان تمام این جریانات کوبیده است.

در راستای نامه مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت به شورای رقابت و متعاقباً واکنش سخنگوی این شورا، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌‌‌ای با تاکید بر قطعی و لازم‌الاجرا بودن مصوبه قیمت جدید خودروهای مونتاژی شورای رقابت اعلام کرد که این نامه هم در راستای هدف حمایت از افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از گران‌فروشی بوده است.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت طی نامه‌‌‌ای خطاب به رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت، ضمن برشمردن واکنش‌های دریافتی از خودروسازان و اینکه تعدیل‌‌‌ها در حوزه‌‌‌های محدودی اجرا شده، خواهان بررسی بیشتر و دقیق‌‌‌تر در قیمت‌های اعلامی و هماهنگی با این دفتر (دفتر صنایع خودرو وزارت صمت) از سوی این شورا شد.

در این نامه، همچنین با بیان اینکه مبنای محاسبات در شرکت‌های خصوصی طبق آخرین صورت‌های مالی سال 1400 صورت گرفته و تنها تعدیلات در حوزه‌‌‌های محدودی اجرایی شده، بر موضوع نوسان‌‌‌های ارزی اخیر و ارزبری بالای خودروهای مونتاژی و اثرگذاری آن بر قیمت خودروها تاکید شد.

بیشتر بخوانید: دستور حذف قیمت خودرو از پلتفرم‌های آنلاین توسط وزارت صمت ابلاغ شد

حمایت از مصوبه قیمت جدید خودروهای مونتاژی

بعد از انتشار این نامه، «اسماعیل شجاعی»، سخنگوی شورای رقابت طی یک گفت‌‌‌وگوی خبری، صراحتاً بر عدم تغییر قیمت خودروهای مونتاژی تأکید کرد، وی در این رابطه تصریح کرد: «وزارت صمت و سازمان حمایت قیمت‌ها را بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین کرده و در اختیار شورا قرار دادند؛ اما اکنون خودروسازان به این قیمت‌ها اعتراض داشته و وزارت صمت هم خواستار تجدید نظر شده است.»

وی همچنین در ادامه افزود: «نظر شورای رقابت و کارگروه خودرویی شورای رقابت این است که فعلا بر اساس آنچه تصمیم گرفته شده، عمل و دستورالعمل به طور قطعی اجرا شود؛ چنانچه در بازه دو تا سه ماه آینده، تغییراتی در صورت‌های مالی، نرخ ارز، قیمت‌ها و هزینه‌‌‌های تمام‌شده خودروها صورت گرفت، این موضوع مجدد در کارگروه خودرو مورد بررسی قرار گیرد.»

مصوبه قیمت جدید خودروهای مونتاژی

در نتیجه به دنبال واکنش شورای رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌‌‌ای ضمن اشاره مجدد بر لزوم اجرای مصوبه شورای رقابت در راستا قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی، بیان کرد: «نامه دفتر صنایع خودرو با هدف حمایت از افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از گران‌فروشی بوده است.»

در ادامه این اطلاعیه همچنین ذکر شد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم پیگیر جلوگیری از گران‌فروشی خودروهای مونتاژی بوده است و در همین زمینه‌ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز سال گذشته پرونده گران‌فروشی یکی از خودروسازان مذکور را تکمیل کرد که به جریمه بیش از 13 ‌هزار میلیارد تومانی شرکت مذکور از سوی سازمان تعزیرات حکومتی منجر شد. نکته مهم در نامه دفتر صنایع خودرو؛ اجرای دقیق دستورالعمل شورای رقابت به منظور تحقق رشد تولید در سال‌جاری و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی در تحقق رقابتی شدن بازار خودروی کشور است؛ به گونه‌‌‌ای که تلاطم‌‌‌های محیطی ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور نتواند خللی در مسیر رشد تولید که از سال گذشته آغاز شده؛ ایجاد کند. از این رو سازمان حمایت بررسی‌‌‌های لازم در رابطه با موارد مذکور در نامه را در صورت صلاحدید شورای رقابت در دستور کار قرار خواهد داد تا حقوق تولیدکنندگان خودرو نیز رعایت شود.»

بیشتر بخوانید ...   لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 26 دی 1402

عقب نشینی شورای رقابت از قیمت‌های اعلامی و سپس تکذیب آن! [بروزرسانی 23 اردیبهشت 1402]

روز گذشته سخنگوی شورای رقابت گفت: «قیمت اعلامی خودرو‌های مونتاژی بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه اول سال گذشته تعیین شده که با توجه به درخواست خودروسازان صورت‌های ۶ ماهه دوم سال گذشته مبنا قرار می‌گیرد و بر این اساس، قیمت خودرو‌های مونتاژی سه شنبه اعلام می‌شود.»

بسیاری از این اظهارات شجاعی چنین برداشت کردند که شورای رقابت از قیمت جدید خودروهای مونتاژی عقب نشینی کرده و قرار است قیمت‌ها تغییر کند. اما شجاعی امروز در گفتگویی با تاکید بر اینکه قصدی برای تغییر قیمت خودروهای مونتاژی وجود ندارد گفت:

اعضای شورای رقابت روی همان قیمت‌هایی که مصوب کرده‌اند ایستادگی خواهند کرد. از مصاحبه من درمورد احتمال تغییر قیمت خودروهای مونتاژی بد برداشت شده است.

وی ادامه داد: «منظور من این بود که قیمت‌هایی که مصوب شده دائمی نخواهد بود اما به طور کلی مصوبه شورای رقابت درمورد خودروهای مونتاژی برقرار خواهد بود. این موضوع را به وزارت صمت هم ابلاغ شده است و باید اجرا شود.»

سخنگوی شورای رقابت درمورد سایر خودروهای مونتاژی که قیمت آن ها اعلام نشده است نیز اظهار کرد: «سازمان حمایت باید قیمت‌ها را به کارگروه بیاورد تا مورد بررسی قرار بگیرد که هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

بر اساس این گزارش، قیمت خودروهای مونتاژی شنبه هفته قبل توسط شوای رقابت مصوب و با واکنش وزارت صمت روبه‌رو شد، پس از آن اظهارات متفاوتی از سوی شورای رقابت منتشر شد که این شائبه را ایجاد کرد که قرار است قیمت این خودروها تغییر کند؛ موضوعی که در نهایت توسط سخنگوی این شورا تکذیب شد.

فروش خودرو مونتاژی به قیمت 1401 و تکذیب آن توسط شورای رقابت! [بروزرسانی 25 اردیبهشت 1402]

مدیرعامل شرکت کرمان موتور روز گذشته و در پایان جلسه خودروسازان با شورای رقابت از فروش خودرو تا یکسال با قیمت بهمن 1401 خبر داد.

سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور در مورد جلسه اخیر شورای رقابت با خودروسازان بخش خصوصی عنوان کرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این جلسه اعلام کرد نرخ ارز مبنا در محاسبه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و برای اعمال نرخ ۴۳ هزار تومان فعلی می‌بایست محاسبات جدیدی انجام و افزایش دستمزد و سایر موارد نیز در محاسبات لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت کرمان موتور در ادامه گفته‌های خود بیان کرد طبق تفاهم‌هایی که در این جلسه میان خودروسازان بخش خصوصی و شورای رقابت انجام شده، خودروسازان بخش خصوصی تا زمان انجام محاسبات جدید می‌توانند به مدت یک‌سال محصولات خود را با قیمت بهمن ماه ۱۴۰۱ به بازار عرضه کنند.

با وجود این اظهارات، اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت امروز در گفتگویی با تکذیب اظهارات این مونتاژکار خصوصی گفت:

هیچ توافقی در این رابطه بین شورای رقابت و مونتاژکاران صورت نگرفته است و مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است و این قیمت ها نیز به وزارت صمت ابلاغ شده است.

سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: موضوع مطرح شده از سوی یکی از مدیران عامل خودروسازی‌ها در واقع برداشتی است که از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حمایت وزارت صمت از مصوبه قیمت جدید خودروهای مونتاژی شورای رقابت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا