بازار خودرو

جریمه نمره منفی گواهینامه چیست و چگونه پاک می شود؟

چند سالی می‌شود که پلیس راهور به منظور کاهش تخلفات رانندگی طرح جریمه نمره منفی گواهینامه را اجرایی کرده است. این طرح چیست و چگونه می‌توان کارنامه رانندگیمان را از نمره منفی پاک کرد؟ در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

موضوع مجازات نمره منفی گواهینامه در ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی گنجانده شده است. وقتی مأمور راهنمایی و رانندگی، راننده‌ متخلفی را اعمال قانون کند و یا تخلف آن راننده بوسیله دوربین ثبت شده و یا حتی پلیس نامحسوس اقدام به اعمال قاون نماید، جریمه صادره برای فرد متخلف در سیستم جرائم راهنمایی و رانندگی با کد مخصوص تخلف ثبت می‌شود.

پس از ثبت کد، اگر راننده مرتکب تخلفی درشمار تخلفات دارای نمره منفی انحام دهد، طبق قوانین مندرج در آئین‌نامه با آن رفتار خواهد شد. حال برای این افراد مجازات نمره منفی درنظر گرفته می‌شود که باید اجرا شود. در ادامه ضمن توضیح این مجازات‌ها، چگونگی پاک کردن جریمه نمره منفی گواهینامه را نیز شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: گواهینامه طلایی چیست؟ چه رانندگانی گواهینامه طلایی و نقره‌ای دریافت می‌کنند؟

جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن

جریمه نمره منفی گواهینامه در حقیقت یک نوع جریمه رانندگی غیرنقدی است که مانند اهرم فشاری برای رانندگانی است که نسبت به پرداخت جریمه بی تفاوت هستند.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین فرمانده پلیس راهور فراجا ضمن اشاره به جرائم نمره منفی گواهینامه گفت: «قانون ثبت نمره منفی گواهینامه در ماده 7 قانون رسیدگی به به تخلفات راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده است. مأموران راهنمایی و رانندگی بنابر حوزه وظایف خود هنگامی‌که قبض جریمه‌ای برای راننده متخلف صادر می‌کنند و یا جریمه فرد خاطی بوسیله دوبین در سیستم ثبت می‌شود، گزارش تخلف حادثه‌ساز با کد و شماره تحلف به اداره راهنمایی و رانندگی ارسال شده و در آنجا طبق قوانین مندرج در آئین‌نامه با راننده برخورد خواهد شد.»

کدام جرائم رانندگی موجب ثبت نمره منفی می‌شود؟

سردار حسینی درباره اینکه کدام تخلفات رانندگی شامل نمره منفی می‌شوند، گفت:

برخی از جرائم رانندگی مستلزم ثبت نمره منفی می‌شوند. این جرائم عبارتنداز:

  • سرعت غیرمجاز تا 50 کیلومتر از سرعت تعیین شده
  • استفاده از مشروبات الکلی قبل از رانندگی و یا حین رانندگی
  • حرکات مارپیچ
  • سبقت غیرمجاز
  • عبور از چراغ قرمز
  • و غیره
  جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن
جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن

مجازات نمره منفی چیست؟

جانشین فرمانده پلیس راهور فراجا گفت:

اگر راننده متخلف برای اولین بار جریمه‌ای را مرتکب شده و دارای نمره باشد، تا 6 پس از تاریخ جریمه چنانچه مرتکب جرائم دارای نمره منفی نشود، نمره منفی قبلی وی به صورت خودکار از سیستم حذف می‌شود؛ اما اگر فرد بازهم مرتکب جریمه حادثه‌ساز شود و این جرائم در روزهای مختلف نیز انجام گیرد، نحوه برخورد به این شکل می‌شود؛ اگر تعداد نمرات منفی فرد به 30 نمره برسد، در وهله اول گواهینامه فرد به مدت 3 ماه ضبط می‌شود. این عمل هم در سامانه پلیس راهور ثبت شده و هم از طریق پیامک به فرد متخلف اطلاع داده می‌شود. پس از ارسال پیامک، راننده موظف است گواهینامه خود را به اداره راهنمایی و رانندگی تحویل دهد. گواهینامه راننده متخلف به مدت 3 ماه در توقیف پلیس خواهد بود و پس از این مدت به فرد تحویل داده خواهد شد.

وی درخصوص ارتکاب به جرائم رانندگی، راننده متخلف پس از 3 ماه ضبط گواهینامه، تصریح کرد: «اگر آن فرد برای بار دوم تخلفات منجربه نمره منفی انجام دهد و این بار جمع نمرات جداکثر به 25 نمره رسیده باشد، گواهینامه فرد برای دومین بار و این بار به مدت 6 ماه (3 ماه بیشتر از اولین جریمه نمره منفی) توقیف خواهد شد. پس از آن گواهینامه فرد تا نیم سال در اختیار پلیس خواهد بود و بعد به راننده تحویل می‌شود.»

اگر راننده متخلف برای سومین بار مرتکب انجام تخلفات منجر به نمره منفی شود چه خواهد شد؟ سردار حسینی دراین خصوص بیان داشت: «در این مورد اگر جمع نمرات منفی راننده به عدد 20 برسد، این بار گواهینامه وی برای مدت 1 سال کامل ضبط می‌شود. نکته مهم این است که پس از گذشت 1 سال گواهینامه این راننده به وی تحویل داده نخواهد شد و گواهینامه ابطال می‌شود. در این صورت راننده باید مجدداً به مراکز آموزش رانندگی مراجعه کرده و مراحل دریافت گواهینامه از ابتدا بپیماید. علت این کار نیز این است که این راننده در جرگه رانندگان پرخطر قرار می‌گیرد و ادامه رانندگی با این شرایط به صلاح وی و جامعه نیست.»

  جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن
جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن

این فرمانده انتظامی درخصوص رانندگی فرد متخلف در دوره ضبط گواهینامه گفت:

اگر راننده متخلف در دوره‌ای که گواهینامه وی در توقیف راهنمایی و رانندگی است رانندگی کرده و مرتکب تخلف منجربه تصادف شود، وی حتماً دارای مسئولیت کیفری خواهد بود و بنابر قانون با آن برخورد خواهد شد. ضمن اینکه بیمه نیز ار آن حمایت نخواهد کرد و تمامی بار حقوقی و مالی حادثه بر دوش وی خواهد بود.

پاک کردن نمره منفی گواهینامه

همانگونه که در بالا گفتیم، چنانچه راننده متخلف به مدت 6 ماه پس از ضبط گواهینامه مرتکب تخلف منجربه نمره منفی نشود، سیستم به صورت خودکار نمره منفی وی را پاک خواهد کرد. البته این مورد فقط برای اولین و دومین بار ضبط گواهینامه صادق است و برای سومن بار طبق گفته سردار حسینی، متخلف باید دوباره برای دریافت گواهینامه با مراکز آموزش رانندگی مراجعه کند.

آیا می‌توان نمره منفی را از پلاک خودرو به راننده منتقل کرد؟

ممکن است که شما هم مالک چند خودرو باشید، در چنین شرایطی ثبت خلافی هر یک از خودروها حتی در شرایطی که راننده متخلف شما نباشید، برای گواهی‌نامه شما ثبت می‌شود. شما می‌توانید به مرکز پلیس یا واحدهای رسیدگی به تخلفات مراجعه کنید و درخواست انتقال جریمه نمره منفی گواهینامه خود را به راننده متخلف واقعی بدهید.

مراحل استعلام نمره منفی گواهینامه

برای استعلام نمره منفی گواهینامه 3 روش وجود دارد:

  1. استعلام نمره از طریق شماره گواهینامه: در این روش نیازی به اینترنت نیست و افراد فقط با وارد کردن شماره گواهینامه خود به «1101202020» می‌توانند از نمره منفی و عدم نمره منفی خود مطلع شوند.
  2. اسنعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سامانه راهور: در این روش متقاضی می‌بایست به وب‌سایت سامانه راهور به نشانی بخش خدمات الکترونیک مراجعه کرده و با وارد کردن شماره گواهینامه، وضعیت نمره منفی خود را استعلام بگیرد.
  3. استعلام نمره منفی از طریق اپلیکیشن پلیس من: در این روش متقاضی می‌تواند با ورود به بخش استعلام نمره منفی و پرداخت مبلغ 5200 تومان و وارد کردن شماره گواهینامه، وضعیت نمره منفی خود را چک کند.

نحوه اعتراض به جریمه نمره منفی [+مدارک لازم]

رانندگان می‌توانند با مراجعه به واحد اجرائیات تخلف و تکمیل فرم‌های مخصوص، اعتراض خود را نسبت به نمره منفی اعلام نمایند. کارشناسان نیز پس از بررسی همه جوانب رأی نهایی خود را صادر می‌کنند.

مدارک لازم برای اعتراض به جریمه نمره منفی

راننده متقاضی باید مدارک زیر را برای اعتراض به نمره منفی همراه داشته باشد:

  • اصل گواهینامه
  • کارت مالکیت وسیله نقلیه یا وکالت نامه یا قول نامه یا هر سند نشان‌دهنده مالکیت خودرو
  • فرم اعتراض
جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن
جریمه نمره منفی گواهینامه و روش‌های پاک کردن آن

جدول امتیاز نمره منفی گواهینامه

مطابق انتظار جدولی برای مشخص شدن جرائم منجربه نمره منفی تهیه شده است. در این جدول نوع تخلف به همراه نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین و وسایل نقلیه شخصی مشخص شده است.

ردیف

عنوان تخلف رانندگی نمره منفی
وسایل نقلیه شخصی

وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۱ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر) ۱۰ ۱۵
۲ سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه ۵ ۱۰
  ۳ حرکت مارپیچ ۲ ۵
۴ حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه ۲ ۵
  ۵ تجاوز به چپ از محور راه ۵ ۷
۶ عدم رعایت حق تقدم عبور ۴ ۶
۷ استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر ۳ ۵
۸ رعایت نکردن مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ ۸
۹ توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبان، محصلان یا پلیس مدرسه ۳ ۸
۱۰ رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه (سمعک، عینک و تجهیزات خاص) ۳ ۷
۱۱ عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸
۱۲ رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز ۷ ۷
۱۳ نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب ۳ ۶
۱۴ دور زدن در محل ممنوع ۳ ۵
۱۵ عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۵ ۷
۱۶ عبور از محل ممنوع ۴ ۶
۱۷ رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان ۱۰ ۲۰
۱۸ عبور از چراغ قرمز راهنمایی ۵ ۱۰
۱۹ انجام حرکات نمایشی/ دور زدن‌های درجا و تک‌چرخ زدن موتور سیکلت‌ها ۸ ۱۰
۲۰ تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر) ۸ ۱۰

بیمه شخص ثالث و تأثیر نمره منفی بر مبلغ آن

طبق ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه‌نامه، یک درصد تا حداکثر 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. در واقع اگر شخصی 30 نمره منفی داشته باشد، در زمان تمدید بیمه‌نامه، 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد.

برخورداری از بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان وسایل نقلیه اجباری است. مالکین وسایل می‌توانند هم با روش حضوری به نمایندگی‌های بیمه و هم به صورت اینترنتی نسبت به خرید بیمه شخص ثالث و یا بیمه بدنه خودرو و یا هردو آنها اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا شما با قوانین جریمه نمره منفی و روش های استعلام آن آشنایی دارید؟ آیا در میان آشنایان شما کسی هست که گواهینامه آن ضبط و یا ابطال شده باشد؟ لطفاً نظرات خود را با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا