بازار خودرو

تفاوت خودروهای جیکو و اومودا با خودروهای چری چگونه است؟

شرکت خودروسازی چری به‌تازگی به‌طور جدی در بازارهای صادراتی، به‌ویژه در ایران، فعالیت‌هایی گسترده را آغاز کرده است. این شرکت دارای چندین برند مختلف است که بسیاری از آن‌ها در کشور ما حضور دارند. دو برند اصلی چری که به‌موازات هم فعالیت می‌کنند، جیکو و اومودا هستند. خودروهای جیکو تحت عنوان لوکانو از سوی ماموت خودرو در بازار ایران عرضه می‌شوند، در حالی که خودروهای اومودا توسط مدیران خودرو و به‌عنوان محصولات فونیکس به دست مشتریان ایرانی می‌رسند. سؤالی که برای خریداران پیش می‌آید این است که چه تفاوتی میان خودروهای جیکو و اومودا با محصولات چری وجود دارد؟

تفاوت خودروهای جیکو و اومودا با خودروهای چری چیست؟

مدیر ارشد بازرگانی اومودا – جیکو در استرالیا، «روی مونوز»، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار اکسپرت اظهار داشته است: «این دو برند به‌عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند. اومودا بیشتر بر روی توسعه کراس‌اوورهای شهری و اسپرت با طراحی کوپه‌ای و سقف شیب‌دار تمرکز دارد. در سوی دیگر، برند جیکو کراس‌اوورهای لوکس و مقاومی با قابلیت‌های ماجراجویانه را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.»

در حال حاضر، برند جیکو برای بازارهای صادراتی دو مدل اصلی شاسی‌بلند را معرفی کرده است. این خودروها به شرح زیر هستند:

جیکو J7: این شاسی‌بلند متوسط به‌عنوان رقیب اقتصادی تویوتا راو ۴ محسوب می‌شود. قیمت این خودرو در بازار استرالیا برابر با ۳۴ هزار و ۹90 دلار است، که به‌منظور مقایسه با قیمت پایه چری تیگو ۷ پرو، ۵ هزار دلار بیشتر محسوب می‌شود. لوکانو ۷ نیز در بازار ایران با قیمتی بالاتر از فونیکس تیگو ۷ پرومکس به فروش می‌رسد.

جیکو J8: این مدل که به‌عنوان لوکانو ۸ یا لوکانو L8 در ایران شناخته می‌شود، یک شاسی‌بلند بزرگ با ظرفیت پنج نفر است و به‌عنوان رقیب ارزان‌تر کیا سورنتو به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، برند اومودا دارای سه محصول است. نخستین محصول این برند چری اومودا ۵ بوده که در بازار ایران با نام فونیکس FX عرضه می‌شود. برادران بزرگ‌تر این خودرو، اومودا C9 و اومودا C7 نیز به زودی وارد بازار خواهند شد. شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر اومودا به عنوان محصولات میان‌رده و اسپرت دسته بندی می‌شوند.

استراتژی جهانی چری و تعدد برندها:

چری در برخی از بازارها، مانند استرالیا، محصولات برندهای اومودا و جیکو را به‌صورت ترکیبی و تحت برند اومودا – جیکو عرضه می‌کند. این تصمیم بخشی از استراتژی صادرات پیچیده چری به شمار می‌آید که در سال ۲۰۲۳ تدوین شده است. این شرکت چینی در سال ۲۰۲۴ بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو به نقاط مختلف جهان صادر کرده است.

انواع برند خودروهای چری ازاین‌قرار است:

جتور (Jetour) و اکسید (Exeed): این دو برند به‌طور خاص برای بازار خاورمیانه طراحی شده‌اند. از میان محصولات مختلف جتور، تاکنون جتور X70 به‌صورت فیدلیتی پرایم و پرستیژ به بازار ایران وارد شده است. محصولات اکسید نیز در کشورمان تحت نام اکستریم عرضه می‌شوند.

تیگو (Tiggo): این نام برای شاسی‌بلندهای چری به کار می‌رود و شامل محصولات تیگو ۵، تیگو ۷ و تیگو ۸ می‌شود. چری تصمیم گرفته است که تیگو را به‌عنوان برندی مستقل برای بازار اروپا به حساب آورد.

لپاس (Lepas): این برند جدید است که در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال معرفی شده است. با این حال، هنوز برنامه‌های چری برای توسعه این برند و هدف‌گذاری بازار آن به روشنی مشخص نیست.

چیری (Chirey): این نام به محصولات عرضه‌شده در بازار مکزیک اختصاص دارد و شباهت زیادی به نام اصلی شرکت، چری (Chery) دارد.

آی‌کار (iCar): این برند به خودروهای الکتریکی چری تخصیص یافته و در برخی بازارها با نام آیکور (iCaur) شناخته می‌شود.

تفاوت خودروهای صادراتی چری با محصولات داخلی چین

همچنین، خودروهای چری از برندهای جیکو و اومودا در چین دارای نام‌های متفاوتی هستند؛ برای مثال، جیکو J7 یا لوکانو L7 تحت عنوان چری تنسو ۰۶ (Chery Tansuo 06) در چین به فروش می‌رسد. همچنین جیکو J8 یا لوکانو L8 نیز با نام چری تیگو ۹ در چین به بازار عرضه شده است. علاوه بر این، نسخه جهانی چری تیگو ۹ که از سال جاری در بازارهای صادراتی معرفی شده، با نمونه چینی خود تفاوت‌هایی دارد.

مونوز بیان کرده است که وضعیت بازار داخلی چین با بازارهای بین‌المللی متفاوت است. برند جیکو در تلاش است تا تجربه‌ای هم‌زمان از سواری لوکس و ماجراجویانه را برای کاربران فراهم کند. این خودروها شامل امکاناتی نظیر صندلی‌های چرمی، سقف جیر، ماساژور صندلی‌ها و بالشتک‌های ساق پا هستند که در دیگر خودروهای هم‌رده کمتر مشاهده می‌شود؛ به عبارتی، چری به‌دنبال القای حس پرمیوم و لوکس در خودروهای جیکو است، در حالی که برند اومودا برای جوانان طراحی شده و به‌دنبال جلب‌نظر افرادی است که به خودروهای اسپرت علاقه‌مندند اما می‌خواهند خرید خود را با بودجه‌ای معقول انجام دهند.

هم‌پوشانی‌نداشتن خودروهای چری با یکدیگر و تمایز مشتریان:

مدیر شعبه استرالیا چری اظهار داشته است که خودروهای این برند به‌ویژه برای خانواده‌ها و مشتریان ساکن در شهرها مناسب هستند. در مقابل، خودروهای جیکو حس ماجراجویانه را القا می‌کنند و مشتریان می‌توانند با آن‌ها به مسیرهای دشوار و بیراهه‌نوردی نیز بپردازند. طراحی خودروها و بازاری که هر کدام برای آن هدف‌گذاری شده‌اند، کاملاً متفاوت است. همچنین، برای گسترش محصولات هر دو برند نیز فضای کافی وجود دارد. خودروهای اومودا به‌ویژه برای جوانان طراحی شده‌اند، افرادی که به دنبال خودروهای اسپرت هستند اما میل دارند تا خرید خود را با محدودیت‌های مالی انجام دهند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا