بازار خودرو

تست و بررسی اکستریم TXL، تصویری نیمه لوکس از یک کراس اوور مونتاژی

خودروهای برند لوکس مدیران خودرو، اکستریم، یکی پس از دیگری از راه می رسند. این شرکت مدتی پیش قیمت اکستریم VX را به عنوان اولین محصول لوکس خود اعلام کرد. اکنون نیز نوبت اکستریم TXL رسیده تا روانه بازار شود. ما نیز در دیجیاتو اکستریم TXL را تست و بررسی کرده ایم؛ خودرویی که در روزهای آینده قیمت آن مشخص خواهد شد تا وارد بازار شود.

نگاه اولیه

خودرویی که با نام اکستریم TXL به بازار ما آمده است، محصولی از زیرشاخه لوکس چری، اکسید، است که با نام اکسید TXL شناخته می شود. اکسید TXL نیز در واقع نسخه بلندتری از اکسید TX استاندارد است. حرف L در نام این خودرو نشانه عبارت لانگ یا بلند است.

تولید اکسید TX از سال 2018 آغاز شده است؛ زمانی که نسل نخست چری تیگو 8 معرفی شد. این خودرو شباهت های بسیاری با نسل اول چری تیگو 8 دارد که به دلیل حضورنداشتن این خودرو در ایران، نمی توان آن ها را به راحتی بازگو کرد. کراس اوور TXL در سال 2021 مورد فیس لیفت قرار گرفت و مشخصه های زبان طراحی جدید اکسید به آن افزوده شد. این خودرو در قالب دو نسخه پنج نفره (اکسید TX) و هفت نفره (اکسید TXL) به بازار عرضه شده است که نسخه های عرضه شده در بازار ایران، هفت نفره یا TXL هستند.

بررسی طراحی اکستریم TXL

اکستریم TXL، اکستریم VX و تیگو 8 پرومکس براساس پلتفرم واحدی توسعه یافته اند اما در جزئیات تفاوت هایی میان این 3 خودرو وجود دارد. برای مثال، سقف اکستریم TXL فرم کوپه دارد و تا حدودی کراس اوور اسپرت محسوب می شود، درحالی که اکستریم VX و تیگو 8 پرومکس کراس اوورهایی خانوادگی هستند.

در نمای جلوی اکستریم TXL، جلوپنجره ای بزرگ شامل خطوط افقی کرومی را خواهید دید. در دو طرف این خطوط، فرورفتگی هایی وجود دارد که درون آن ها چراغ های روشنایی تعبیه شده اند. بااین حال چراغ های روشنایی در روز، مانند لاماری ایما، باریک و کشیده نیستند؛ ازاین رو در نگاه اول نمی توان متوجه شد که کدام چراغ ها نقش لامپ های روشنایی اصلی را ایفا می کنند!

نمای جانبی خودرو را می توان حاصل کشیده تر شدن تیگو 7 نسل اول دانست. در واقع با کراس اووری کوپه و متوسط مواجهیم که بدنه ای کشیده تر از کراس اوورهای کوچک دارد. نصب رینگ های 20 اینچی آلیاژی روی این خودرو نیز سبب شده است حس اسپرت خودرو تقویت شود. همانند نمای جانبی، در نمای عقب اکستریم TXL نیز تصور متفاوتی از خانواده تیگو 7 را می بینیم. بااین حال طراحان چری اکنون به سراغ تیگو 7 پرو رفته اند و نسخه لوکس این نما را در بخش عقب اکستریم TXL بازسازی کرده اند.

کابین اکستریم TXL نیز از الگوهای طراحی دیگر خودروهای چری استفاده می کند. این کابین حد وسطی بین تیگو 8 پرومکس و اکستریم VX دارد؛ بنابراین از حالت معمولی بالاتر است اما به اندازه کابین اکستریم VX لوکس نیست. این خودرو با فاصله محوری 2.8 متر، گزینه ای ایده آل برای استفاده خانواده ها محسوب می شود.

مشخصات فنی

اکستریم TXL از نظر مشخصات فنی، با برادر بزرگ تر و گران ترش، اکستریم VX، شباهت هایی دارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر با 260 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را در این خودرو برعهده دارد. سیستم انتقال قدرت در اکستریم TXL به صورت تمام چرخ محرک یا AWD کار می کند؛ بنابراین سیستم هوشمند مدیریت دیفرانسیل ها تصمیم می گیرد چه میزان نیرو در هر لحظه به محور عقب یا جلو منتقل شود.

مصرف سوخت ترکیبی اکستریم TXL به صورت رسمی 7.4 لیتر بر 100 کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفرتاصد رسمی این خودرو نیز 7.7 ثانیه است که در دنیای واقعی، تغییر خواهد کرد. پیشرانه اکستریم TXL همان موتوری است که هم اکنون روی فونیکس تیگو 8 پرومکس و آریزو 8 نصب شده است. این موتور از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می کند و به سوخت باکیفیت نیاز دارد، آن هم در شرایطی که عرضه بنزین سوپر در ایران به شدت محدود شده است.

سیستم تعلیق اکستریم TXL در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. ترمزها نیز در 4 چرخ از نوع دیسکی هستند. فرمان برقی نیز هدایت خودرو را برای راننده بسیار آسان خواهد کرد. حداکثر سرعت ممکن این خودرو 200 کیلومتربرساعت اعلام شده است.

تجربه رانندگی با اکستریم TXL

با ورود به کابین اکستریم TXL، در فضایی راحت قرار می گیرید. صندلی ها به خوبی بدن شما را احاطه می کنند و دید راننده نیز به اطراف مناسب است. حتی درصورت مناسب نبودن دید، اکستریم TXL آن قدر رادارهای مختلف دارد که برای پوشش نقاط کور کمکتان خواهد کرد. صندلی های خودرو در ردیف جلو مجهز به ماساژور، گرمکن و سردکن هستند؛ بنابراین در 4 فصل رانندگی مطبوعی را با این خودرو تجربه خواهید کرد.

یکی از مشکلات خودروهای چینی جدید و لوکس تجمیع تمامی آپشن ها در مجموعه کلاسترهای خودرو است. این کار باعث می شود هنگام حرکت با خودرو نتوانید برخی آپشن های خودرو را فعال یا غیرفعال کنید. برای دسترسی به این منوها، باید خودرو را در گوشه ای متوقف کنید سپس آپشن موردنظر خود را فعال یا غیرفعال کنید.

اکستریم TXL به پدل شیفترهای تعویض دنده مجهز است اما این شیفترها قابلیت تیپ ترونیک ندارند. با فشاردادن یکی از شیفترها، دنده تا 15 ثانیه نگه داشته می شود و پس ازآن به حالت اتوماتیک بازمی گردد. حذف قابلیت تیپ ترونیک از خودروهای وارداتی و مونتاژی به دلیل سخت گیری نابجای سازمان استاندارد مبنی بر نصب سیستم GSI یا راهنمای تعویض دنده اتفاق افتاده است.

گیربکس اکستریم TXL با اکستریم VX متفاوت است

چری در نسل جدید خودروهایش و محصولات اکسید، از گیربکس های هشت سرعته اتوماتیک ساخت چین استفاده می کند. این گیربکس ها در کارخانه ای که تحت تملک چری قرار دارد، ساخته می شوند. جعبه دنده نصب شده روی اکستریم TXL نیز از نوع هشت سرعته اتوماتیک ساخت چری است. از سوی دیگر، خودرو گران تر اکستریم VX به گیربکس هشت سرعته آیسین مجهز است. تفاوت این دو گیربکس را هنگام بررسی بلندمدت خودرو می توانید متوجه شوید. گیربکس اکستریم TXL پس از مدتی به شدت داغ می کند و به اندازه ابتدای فعالیت خود، چابک و سریع نیست.

سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش اکستریم TXL عملکرد خوبی دارد و باعث می شود این خودرو در تست اسلالوم و تست موس موفق باشد. همچنین قابلیت مشاهده نمودار انتقال گشتاور به دیفرانسیل های جلو و عقب برای راننده فراهم شده است.

نیاز به مکمل و بنزین سوپر احساس می شود

همان طور که در بخش مشخصات فنی اشاره کردیم، پیشرانه اکستریم TXL از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می کند و به سوخت باکیفیت نیاز دارد. باک خودروهای تست با بنزین معمولی پر شده بود و همین مسئله باعث شد این خودروها صدای ناک تولید کنند؛ بنابراین اگر قصد خرید اکستریم TXL یا اکستریم VX را دارید، از همین الان به فکر تهیه بنزین سوپر یا مکمل های سوخت باشید.

شتاب خودرو در شرایط پیست آزادی با هوای گرم و بنزین معمولی حدود 11.5 ثانیه ثبت شد. نکته جالب اینکه همین خودرو چند ماه پیش و در پیست آیلند با هوایی خنک تر، شتاب بسیار بهتری ثبت کرده بود؛ بنابراین گرمای هوا و سوخت مصرفی، تأثیر قابل توجهی بر راندمان پیشرانه در شرایط واقعی خواهد داشت.

درنهایت باید به قابلیت اتوپارک اکستریم TXL اشاره کنیم. این قابلیت به خوبی کار می کند و با استفاده از آن می توانید خودرو را در محل مشخص شده پارک کنید یا از جایگاه پارک خارج کنید. باتوجه به ابعاد و اندازه خودرو، این قابلیت هنگام رانندگی در خیابان های شهرهای شلوغ کارآمد خواهد بود.

امکانات و آپشن ها

اکستریم TXL در مقایسه با اکستریم VX کوچک تر و ارزان تر است، به همین ترتیب، تجهیزات رفاهی کمتری در مقایسه با مدل VX ارائه می دهد. البته اکستریم TXL همچنان به دستیارهای رانندگی خودران سطح 2.5 مجهز است که راندن خودرو را در اتوبان ها آسان می کنند. برخی آپشن های اکستریم TXL به شرح زیر هستند:

6 کیسه هوای 10 نقطه ای، سیستم های کنترل پایداری، کنترل کشش، شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سراشیبی، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد لاستیک ها (TPMS)، تهویه اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی های برقی جلو به همراه گرم کن و سردکن، کول باکس، در برقی صندوق عقب، سانروف و سیستم صوتی سونی با ۸ عدد بلندگو و نمایشگر لمسی.

قیمت و رقبای اکستریم TXL

اکنون، نیمه مرداد 1403، مدیران خودرو هنوز قیمت اکستریم TXL را اعلام نکرده است. بااین حال می توان حدس زد که این خودرو با قیمت تقریبی 3.1 میلیارد تومان به بازار عرضه شود. این قیمت حدود 800 میلیون تومان ارزان تر از اکستریم VX است. همچنین اکستریم TXL حدود 300 میلیون تومان از تیگو 8 پرومکس گران تر است. باتوجه به اختلاف قیمت نه چندان زیاد اکستریم TXL و تیگو 8 پرومکس؛ ممکن است بسیاری از مشتریان تصمیم بگیرند به جای تیگو 8 پرومکس، اکستریم TXL را بخرند.

از سوی دیگر، اکستریم TXL با کراس اوورهای وارداتی نیز رقابت می کند. خرید این خودرو در شرایط فعلی برای مشتریان منطقی تر است. اکستریم TXL در مقایسه با کراس اوورهای وارداتی هم قیمت خود ابعادی بزرگ تر، امکاناتی بیشتر و مشخصات فنی قوی تری دارد. علاوه برآن اکستریم TXL خودرویی مونتاژی محسوب می شود؛ بنابراین حداقل مدتی روند عرضه و تولید آن ادامه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا