تب تند فروش قسطی خودرو در بازار ؛ گسترش تبلیغات در نمایشگاه های خودرو
مدتی است که فروش قسطی خودرو در بازار روی کار آمده و نمایشگاههای خودرو تبلیغات خود را آغاز کردهاند. گفتنیست که پشت این تبلیغات خودروسازن نشستهاند. آیا وعده وزیر صمت محقق شده است؟
چند روز پیش عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک مصاحبه اختصاصی ضمن اشاره به آغاز پیشفروش خودرو در آینده نزدیک، اعلام کرد که خودروسازان باید محصولاتشان را به صورت اقساطی به فروش برسانند. مشاهدات بازار و تبلیغات نمایشگاههای خودرو نشان میدهد که فروش قسطی خودرو در بازار شدت گرفته و خودروسازان محصولاتشان را به صورت اقساطی و با تبلیغات در فصای مجازی توسط نمایشگاهداران به فروش میرسانند. براساس مشاهدات، برخی خودروها با پرداخت مبلغ پیشپرداخت به مشتریان تحویل داده میشود. جزئیات بیشتر خبر را در ادامه مطلب دنبال کنید.
بیشتر بخوانید:
فروش قسطی خودرو در بازار شدت گرفت
با افزایش قیمت خودرو و کاهش نقدینگی و قدرت خرید مردم، خودروسازان به صورت غیرمستقیم خودروهای خود را از طریق نمایشگاهداران به فروش میرسانند. این افراد با انتشار تبلیغات در فضای مجازی، متقاضیان را ترغیب به خرید خودرو میکنند. به عنوان مثال در یکی از موارد دیده شده که خودرویی با قیمت 850 میلیون تومان به صورت پیشپرداخت و با پرداخت ماهی 10 تا 12 میلیون تومان به مشتری تحویل داده شده است. ظاهراً از این مشتری مبلغ 300 میلیون تومان علیالحساب دریافت شده است.
اما نکته ینجاست که این شیوه در بین تمامی نمایشگاهداران ایجاد شده است و همه خودروهای شرکت تولیدکننده را با این روش و با پیشپردخت و اقساط یکسان به فروش میرسانند.
نمیدانیم که چه چیزی پشت این قضیه است. اما طبیعتاً قبل از اقدام برای خرید اینگونه خودروها، میبایست تحقیقات لازم را به کار بست و از صحت و سقم ماجرا باخبر شد. پس به هر صورت اینگونه به نظر میرسد که این روش فروش به همین سادگیها هم نیست و ممکن است که دستهای بسیاری در کار باشد.
به نقل از اقتصاد 24؛ رضا آریاراد، کارشناس بازار خودرو به وضعیت فعلی معاملات خودرو اشاره کرد و گفت:
«با وجود افزایش نرخهایی که چه از سمت بازار آزاد و واسطهگران اعمال شده و چه از سمت خودروسازان، باز هم شاهد خرید و فروش خودرو در بازار هستیم. تعداد آن کم شده، اما نمیتوان میزان آن را ناچیز دانست. پس از ممنوعیت واردات خودرو، بازار ایران در یک ناتوانی فرو رفت و میزان تقاضا روز به روز از حجم عرضه پیشی گرفت. این نابرابری همچنان وجود داشته و تعداد تقاضا بیشتر از عرضهایست که توسط خودروسازان انجام میشود.»
آریا راد اضافه کرد: «به عنوان یک اصل اقتصادی، زمانی که عرضه با تقاضا برابر نباشد، شاهد گران شدن کالا خواهیم بود و این اتفاق برای خودرو رخ داد. از سویی دیگر وجود دست واسطه در بازار، به رشد قیمتها دامن زد و بازار خودروهای دست دوم نیز دچار نوسان شد. نباید فراموش کرد خودرو به دلیل تغییر ماهیت دادن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایهای، بستر نوسان لحظهای قیمتی را پیدا کرد و در این میان سود دلالان بیشتر فراهم شد.»
بیشتر بخوانید:
نظر شما درخصوص فروش اقساطی خودرو در بازار خودرو ایران چیست؟ به نظر شما نیت خودروسازان چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.