تاخیر ایرانخودرو در تحویل تاراهای بورسی با وجود دریافت مابالتفاوت از مشتریان!
تاخیر ایرانخودرو در تحویل تاراهای بورسی با وجود دریافت مابالتفاوت از مشتریان خبرساز شد. چرا خودروسازان به وعدههای خود عمل نمیکنند؟
تاخیر ایرانخودرو در تحویل تاراهای بورسی نیز مانند تحویل خودروهایی همچون دنا پلاس و 207 بزرگترین شرکت خودروسازی کشور را غیرقابل اعتماد کرده است. گفتنیست که ایران خودرو خودروهای فروخته شده تارا در بورس کالا را باید نهایتاً تا 31 فروردینماه به خریداران تحویل میداد، اما باوجود گذشته نزدیک به 2 ماه، هنوز این اتفاق نیفتاده است. اما علت چیست و چرا ایران خودرو به وعده خود عمل نکرده است؟
بیشتر بخوانید: زمان آزاد شدن ودیعه 100 میلیون تومانی مرحله دوم طرح فروش خودرو مشخص شد [+جزئیات]
تاخیر ایرانخودرو در تحویل تاراهای بورسی خبرساز شد
بنابراین گزارش، تاراهای فروختهشده در بورس کالا باید ۳۱ فروردین تحویل مشتریان میشدند. در این مدت، خریداران حتا مابهالتفاوتی که قانون آنها را ملزم کرده است، پرداخت کردهاند، به این امید که در موعد مقرر بتوانند خودروی خود را تحویل بگیرند، اما بهرغم بیش از ۴۵ روز از تاریخ مقرر، هنوز خبری از تحویل تارا نشده است.
الزام بهدریافت این مابهالتفاوت طی نامهای به کارگزاران بورس ابلاغ شده است. براساس این ابلاغیه «برای خودروهایی که در سال ۱۴۰۲ عرضه شدهاند براساس قوانین ابلاغی، هزینه مالیات، عوارض، بیمه شخص ثالث و تجهیزات اجباری استاندارد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که پساز محاسبه براساس هر خودرو و برای هر خریدار در روزهای آینده از طریق پیامک و میز کار مشتریان به ایشان اعلام خواهد شد. خریداران محترم به این نکته توجه فرمایند که فاکتور و تحویل خودرو پس از واریز مابهالتفاوت از سوی خریداران مقدور است و در صورت عدم واریز، تأخیر در تحویل متوجه خریدار بوده و مشمول جریمه تأخیر نخواهد بود.»
در این شرایط، طبق این ابلاغیه، اگر مشتریان در موعد مقرر موفق به واریز مابهالتفاوت نمیشدند، باید جریمه پرداخت میکردند. با اینحال، گویا هیچ الزامی برای تحویل بهموقع از سوی خودروسازان وجود ندارد.
البته با توجه بهسابقه تفاوت برخورد در موارد مشابه، اگر خودروسازان غیر دولتی مرتکب این تأخیر میشدند، قطعاً روش برخورد با آنها نیز متفاوت بود.
با این حال، آبیپوشان جاده مخصوص پیشتر هم نتوانسته بودند دنا و ۲۰۷ را هم در زمانی که اعلام شده بود، تحویل دهند و بدقولی کرده بودند.
به نظر میرسد در این زمینه حق با بورس کالا بود. طبق قانون بورس کالا در پیشفروش محصولات مختلف، برای ایفای بهموقع تعهدات، اقدام به دریافت ضمانت میکند، اما سال گذشته شرایط به گونهای پیش رفت که گویا بورس کالا قصد دارد مانع از عرضه خودرو در بورس کالا شود.
در هر صورت شرایط به گونهای پیش رفت که خودروسازان با حداکثر توان ممکن در بورس کالا حاضر و از استقبال خوبی هم برخوردار شدند. این نوع فروش بهصورت نامتوازن فروشی برد-برد محسوب میشد. از یک سو، خریداران میتوانستند محصول عرضه شده را بین ۵ تا ۲۰ درصد پایینتر از قیمت بازار خریداری کنند و از سوی دیگر، مابهالتفاوت فروش بهجای توزیع در قالب رانتهای کور، بهحساب خودروسازان بازمیگشت. این روش عرضه تنها روشی بود که طی سالهای اخیر مانع از زیان خودروسازان میشد.
در واقع، با توجه به نحوه قیمتگذاری و اجبار خودروسازان بهفروش با قیمتهای دستوری، خودروسازان مجبور بهتولید با ضرر و فروش با زیان بودند. در این شرایط، پس از مدتها رایزنی از شهریور سال گذشته عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد. استقبال خوبی هم بهعمل آمد.
البته این روش فروش منتقدان خاص و سرسخت خود را داشت. در این شرایط به نظر میرسید خودروسازان بزرگ حداقل برای اینکه نشان بدهند، بورس کالا بهترین روش ممکن برای فروش است، تلاش کنند تا در موقع مقرر، تعهدات خود را ایفا کنند.
ضمن اینکه، هدف از عرضه خودرو در بورس کالا، فروش با قیمتهای نزدیک بهبازار بود که علاوه جلوگیری از زیان تولید بتوانند مقدمات تولید و عرضه بیشتر را فراهم کنند.
با اینحال، تأخیرهای صورت گرفته نشان میدهد که برخلاف گزارش وزارت صمت مبنیبر افزایش تولید خودرو در دو ماه ابتدایی سال، خودروسازان بزرگ برای تولید با چالش همراه شدهاند.
دو نامه مدیرعامل ایران خودرو که تقریباً یکماه پیش نگاشته و اخیراً رسانهای شده است نیز بهنوعی بحران یا چالش تولید را تأیید میکند. البته مدیرعامل آبی پوشان جاده مخصوص بلافاصله بعد از رسانهای شدن نامههایش، از بهبود اوضاع خبر داد، اما تأخیر در تحویل تارا، نشان میدهد که همچنان تولید دچار مشکل است.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص تاخیر ایرانخودرو در تحویل تاراهای بورسی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.