بی ام و XM با تیونینگ جیپاور: طراحی منحصر به فرد با کیت بدنه منصوری و قدرت خیرهکننده هزار اسببخار
بیامو XM بهعنوان یکی از خودرهای خاص و شناختهشده در بازار به شمار میآید. تنها شیوه برای تیونینگ این خودرو، بزرگتر کردن آن است. شرکت تیونینگ آلمانی جیپاور (G-Power) با استفاده از این رویکرد، نسخه تیون شده XM را با ظاهری منحصر به فرد و با قدرت هزار اسببخار معرفی کرده است. این خودرو با نام جیایکسام بایتوربو (GXM Bi-Turbo) به شهرت رسیدهاست. در حالیکه طراحی این خودرو حاشیهساز است، قدرت هزار اسببخاری آن عملکرد فنی فوقالعادهای را به نمایش میگذارد.
تیونی جسورانه برای خودرویی غیرمعمول
بیامو XM بهعنوان نخستین مدل مستقل از زیرمجموعه M بیامو پس از دههها به دنیای خودرو معرفی شد. این خودرو یک ترکیب شگفتآور از یک شاسیبلند خانوادگی با طراحی خاص و پیشرانهای قدرتمند را ارائه میدهد. جلوپنجره بزرگ، چراغهای دو قسمتی، سپر ضخیم عقب و بدنه نیرومند این خودرو باعث شدهاند که تیونرهای کمتری به بهینهسازی آن تمایل نشان دهند. فروش بیامو XM حتی از مدل بیامو Z4 نیز پایینتر است، زیرا طراحی بحثبرانگیز آن موجب سردرگمی مشتریان میشود.
با این وجود، جیپاور تصمیم به انجام ریسکی جسورانه گرفت. این شرکت بهجای اصلاح نقاط ضعف ظاهری بیامو XM، این ویژگیها را با طراحی درخشان و اغراقآمیز تقویت کرد. تیم جیپاور بهجای طراحی قطعات جدید، از کیت بدنه ارائه شده توسط منصوری استفاده کرد. سپر جلو، دیفیوزر، اسپویلر، قوس چرخها و کاپوت از فیبرکربن بهطور مستقیم توسط منصوری تأمین شدهاند. تنها ویژگی منحصر بهفرد جیپاور در مدل GXM Bi-Turbo، رینگهای ۲۳ اینچی سبکوزن هاریکن آر آر (Hurricane RR) است.
قدرتی فراتر از معیارهای معمول بیامو XM
بیامو XM در نسخه استاندارد خود با پیشرانه V8 هیبریدی عرضه میشود که دارای ۷۳۸ اسببخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این نسخه استاندارد به ۳.۶ ثانیه میرسد.
تیم جیپاور با بهینهسازی ECU و اضافه کردن یک سیستم اگزوز ورزشی جدید، توانستهاند قدرت را به ۹۵۰ اسببخار و گشتاور را به ۱۴۰۰ نیوتنمتر ارتقاء دهند. همچنین، محدودکننده سرعت مجددا برنامهریزی شده و بیامو XM اکنون قادر است به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. جیپاور اعلام کرده که با نصب سیستم اگزوز دیپ تون (Deeptone)، قدرت نهایی خودرو از ۱۰۰۰ اسببخار فراتر خواهد رفت. قیمت این خودرو خارقالعاده هنوز معلوم نیست، اما میتوانیم پیشبینی کنیم که خرید خودرویی با قدرت ۱۰۰۰ اسببخار برای مشتریان ارزان نخواهد بود.