بیمه بدنه جزو استانداردهای 85گانه نیست!
بنابه گفته معاول سازمان ملی استاندارد، بیمه بدنه مشمول طرح استانداردهای 85گانه نیست و بر همین اساس خودروهای داخلی استاندارد بالایی ندارند.
براساس گفتههای محمود هاشمی، معاون سازمان ملی استاندارد، بیمه بدنه خودرو جزو استانداردهای 85گانه نیست. وی مقاومت بدنه خودروهای ایرانی را با خودروهای خارجی مقایسه کرده و عدم وجود بیمه بدنه در استانداردهای 85گانه وزارت صمت را نشانهای از ضعف صنعت خودروسازی کشور قلمداد کرده است. گفتنی است فهرست این استانداردها در سال 1396 توسط نهادهای دولتی کامل و ابلاغ شده است.
بیشتر بخوانید: شکایت فاطمی امین از نمایندگان مجلس / نماینده تبریز ادعای خود را تکرار کرد!
در استانداردهای 85گانه خبری از بیمه بدنه خودرو نیست!
هاشمی، معاون سازمان ملی استاندارد گفت:
خودروهای ایرانی در مقایسه با خودروهای خارجی ایمنی کافی را ندارند. استانداردهای۸۵ گانه فقط یک بخشی از ایمنیها را شامل میشود و مقاومت بدنه خودرو جز استانداردهای۸۵ گانه ایران نیست.
ورود استانداردهای ۸۵گانه خودرویی
گرچه خودروسازان کمکم متعهد شدند تا حداقل استانداردهایی را برای ایجاد ایمنی تولیداتشان رعایت کنند باز هم شاهد آمار بالای تصادفات و آسیبهای جدی به سرنشینان هستیم. بنابر میزان بالای تصادفات در سال ۱۳۹۶ نهادهای دولتی، فهرستی از نکات ایمنی لازم برای یک خودرو را در ۸۵ مورد تهیه کردند.
برخی استانداردهای ۸۵گانه خودرویی عبارتند از:
- تجهیزات فرمان
- علائم و وسایل هشداردهنده شنیداری
- چراغ شبنما
- روشنایی چراغ پلاک عقب
- چراغهای مه شکن
- قلابهای بکسل
- سیستم برفکزدا و مهزدا شیشه جلو خودرو
- محدودکننده سرعت
- هدایت پذیری
- نصب کپسول آتشنشانی
- شیشههای ایمنی و نصب آنها
- سیستم ترمزگیری خودروهای سواری
- نصب تایرها
- حفاظت از افراد پیاده
- سیستم ترمز اضطراری پیشرفته
- سیستم هشدار خودرو
به چه دلیل رعایت استانداردهای خودرویی مهم است؟
کاهش آلودگی هوا، ایمنی سرنشینها و عابران پیاده، ایمنی سایر خودروها در خیابان و جادهها، کاهش تصادفات رانندگی ناشی از عدم استاندارد بودن قطعات و… همگی از جمله مواردی است که رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را بیش از پیش مهم تلقی میکند.
نگاهی به استانداردهای تعیین شده برای تولید و عرضه خودروها نشان میدهد مسیر خودروسازیها در رعایت استانداردهای بینالمللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه و تولید انبوه خودروهای رده متوسط، با چالشهایی همراه است. این مسیر برای کشوری همچون ایران که هم در تولید قطعات خودرو تبحر دارد و در تولید برخی قطعات به خودکفایی رسیده است و هم طراحی پلتفرم و خودروسازی را تجربه کرده است تا حدی ممکن و از بعدی دیگر مشکل است؛ چرا که تحریمهای بینالمللی علیه ایران به ویژه صنعت خودروسازی تا حدی مسیر را برای خودروسازان پیچیده کرده است.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص عدم وجود بیمه بدنه در لیست استانداردهای 85گانه خودرویی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.