بازار خودرو

بررسی پژو 206 تیپ 5 ؛ [+امکانات رفاهی، مشخصات فنی و قیمت]

یکی از بهترین خودروهای تولید داخل، سری پژو 206 است که در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شده. در ادامه قصد بررسی پژو 206 تیپ 5 را داریم.

خودروهای داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و این حقیقت بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه تورم، اقتصاد کشور را به ورطه نابودی کشانده و باعث شده قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد و در نتیجه مشتریان نتوانند ماشین‌های با کیفیت خریداری کنند. بنابراین آنها تن به خرید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد داخلی می‌دهند و بسیار ضرر می‌کنند.

ایران خودرو طی سالیان اخیر توانسته رشد کند و محصولات متنوع و با کیفیت‌تری به فروش برساند. پلتفرم‌های جدید و امکانات رفاهی بیشتر و تجهیزات ایمنی جذاب باعث شده دید مردم نسبت به خودروهای داخلی تا حد کمی تغییر کند و البته که خرید این قبیل محصولات بیش از آنکه از روی میل و علاقه باشد، از سر اجبار و فقدان گزینه‌های بهتر است!

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای ایرانی ؛ کدام خودروهای تولید داخل ارزش خرید دارند؟

بررسی پژو 206 تیپ 5

تقریباً نزدیک به بیست سالی می‌شود که پژو 206 در کشورمان به فروش می‌رسد و یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های بازار هم به حساب می‌آید. تیپ 5 این محصول و تیپ 2 از سایر مدل‌های 206 محبوب‌تر هستند چرا که هم آپشن‌های رفاهی بهتر و هم مشخصات و خروجی‌های جذاب‌تری دارند. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، حتماً تا پایان مطلب بررسی پژو 206 تیپ 5 همراه تکراتو باشید.

بررسی پژو 206 تیپ 5
بررسی پژو 206 تیپ 5

ما قصد داریم در مطلب پیش رو نگاهی به یکی از قدیمی‌ترین و بهترین خودروهای شرکت ایران خودرو، پژو 206 تیپ 5 بیندازیم و ببینیم این ماشین هاچ بک جذاب چه چیزهایی برای گفتن دارد. 206 فارغ از اینکه چه تیپ‌هایی دارد، خودروی جذاب و موفقی بوده که از کشور فرانسه به ایران وارد شده است.

معرفی اجمالی پژو 206 تیپ 5

پژو 205 یکی از خودروهای قدیمی است که پیش از سال 1998 میلادی رونمایی و عرضه شد. این خودرو توانست موفقیت‌های زیادی به دست آورد ولی نسل بعدی آن که 206 باشد، به محبوبیت مضاعفی دست یافت. از جمله مولفه‌های تأثیرگذار در موفقیت و محبوبیت پژو 206 می‌توان به طراحی جدید و نوی آن اشاره کرد. در فرانسه تا سال 2012 شاهد تولید این خودرو بودیم و پس از آن پژو 207 وارد میدان رقابت شد.

طی دو دهه 70 و 80 هجری شمسی، ایران خودرو با زیرکی تجربه تلخ مونتاژ پژو 205 را به دست باد بسپارد و موفق شد امتیاز خط تولید پژوی جدید را (منظور 206 است) از شرکت فرانسوی پژو بگیرد. هاچ بک کوچک و شهری 206 در چندین تیپ یا مدل وارد بازار شد و به مرور دستاوردهای مطلوب و مهمی برای ایران خودرویی‌ها به دست آورد.

تیپ 5 از سال 1382 هجری شمسی با امکانات بیشتری وارد بازار شد و تولید آن تا سال 1399 ادامه داشت. یکی از مهمترین دلایل موفقیت و محبوبیت پژو 206 در بازار ایران، نبود تنوع و افزایش تقاضا برای خرید خودروی زیبا و ایمن بود. مردم در آن سال‌ها انتخاب زیادی برای خرید ماشین نداشتند و هاچ بک جدید فرانسوی گزینه جدید و جذابی برای آنها بود.

بررسی پژو 206 تیپ 5
مشخصات فنی پژو 206 تیپ 5

توجه داشته باشید که آن دسته از پژوهایی که بین سال‌های 1382 تا 1390 به تولید رسیدند کیفیت قابل قبول و بهتری دارند چرا که قطعات آنها اصل فرانسه است. ولی از سال 1392 به بعد (در سال 1391 هجری شمسی ایران خودرو به تولید نپرداخت) به علت وجود تحریم‌های جهانی و نبود قطعات و فرار فرانسوی‌ها از ایران، ایران خودرو مجبور شد از قطعات ایرانی و چینی استفاده کند. بنابراین به این سری از خودروها پژو 206 ایرانیزه گفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای 2023 ؛ معرفی پیشرفته‌ترین و جذاب‌ترین‌ها

بررسی مشخصات فنی کیا سونت 2023

 

بررسی پژو 206 تیپ 5 به لحاظ ظاهری

در ادامه بررسی پژو 206 تیپ 5 به طراحی ظاهری خواهیم رسید. تا اینجای کار با کلیت خودروی 206 آشنا شدیم و دانستیم که محصولی پرطرفدار در بازار ایران است. حالا قصد داریم نمای بیرونی و داخلی این هاچ بک را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. گفتیم که حدود دو دهه است پژو 206 تیپ 5 در بازار ایران جولان می‌دهد و به همین خاطر طراحی آن برای چشمان تمام مردم آشنا است و شاید عملا نیاز چندانی برای تحلیل نداشته باشد.

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا خودرویی مثل 206 برای مشتریان تکراری و خسته کننده نمی‌شود؟ بله پاسخ تناسب بی‌نظیری است که بین اجزای این خودرو وجود دارد. اشکال هندسی به کار رفته در ظاهر این ماشین عمدتاً دایره و بیضی هستند و به چشم زیبا می‌آیند. همین استفاده از شکل‌های مختلف هندسی باعث شده تا طرح خودرو بیشتر در اذهان باقی بماند. ناگفته نماند که پژو 206 ظرفیت بالایی برای تیونینگ دارد و می‌توان قطعات جذاب پسامارکتی برای آن خرید.

با ورود به کابین داخلی این خودرو احساس خوبی به آدم دست می‌دهد چرا که در داخل هارمونی محیط بیرونی رعایت شده است. گر چه 206 خودرویی تقریباً کهنسال محسوب می‌شود اما نسبت به همسن و سال‌های خودش مدرن‌تر و به روزتر است. در این بیست سالی که هاچ بک جذاب ایران خودرو تولید می‌شود، تغییر زیادی در آن اعمال نشده است.

بررسی پژو 206 تیپ 5
مشخصات 206 تیپ 5

نخستین تغییری که روی این خودرو اعمال گردید، کریستالی شدن چراغ‌های جلو بوده و سپر عقب نیز اندکی بهبود یافته است. همچنین تا پیش از آن خطوط اطراف مه‌شکن عقب حالت فرورفتگی داشتند ولی پس از تغییر برجسته شدند. سری بعدی تغییرات هم دقیقا از زمانی شروع شد که فرانسوی‌ها پا به فرار گذاشتند و ایران خودرو مجبور شد به تنهایی نسخه ایرانیزه را تولید کند.

در مدل‌های ایرانیزه پژو 206 شاهد حذف روکش مشکی ستون B بودیم و علاوه بر آن گرافیک بصری چراغ‌های عقب نیز تغییر یافتند. در کابین داخلی نیز صفحه نمایش‌های بزرگتری تعبیه شد و بدین ترتیب از نسخه فرانسوی قابل تشخیص است.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای تسلا 2023 [+قیمت و مشخصات فنی]

بررسی مشخصات فنی کیا سراتو 2023

 

بررسی مشخصات 206 تیپ 5

در بررسی پژو 206 تیپ 5 پیشرانه و قوای فنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیر کاپوت پژو 206 تیپ 5 پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ قدرتمند TU5 قرار گرفته که می‌تواند در نمونه‌های فرانسوی این ماشین تا حداکثر 110 اسب بخار قدرت و در مدل‌های 92 به بعد 105 اسب بخار قدرت تولید کند. با این حال در هر دو مدل حداکثر گشتاور همان 142 نیوتن متر خواهد بود. نیروی محرکه نیز در این ماشین از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو انتقال می‌یابد.

206 تیپ 5 در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، حداکثر 6.6 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد و در عرض 11.6 ثانیه می‌تواند از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر بر ساعت برسد. وقتی هاچ بک جذاب ایران خودرو در اوایل دهه 80 وارد بازار داخل شد، رقیبی نداشت که از نظر قوای فنی مورد مقایسه قرار بگیرند. وقتی طی سال‌های بعدی خودروهای جدید با پیشرانه‌های قدرتمندتری وارد بازار کشورمان شدند. همین امر باعث شد از توانایی‌های حرکتی این ماشین کاسته شود.

بررسی پژو 206 تیپ 5
قیمت 206 تیپ 5

امکانات رفاهی پژو 206 تیپ 5

بررسی پژو 206 تیپ 5 را با بیان آپشن‌های رفاهی ادامه خواهیم داد. آن اوایل که رقیبی برای پژو 206 وجود نداشت، آپشن‌های رفاهی و امکانات این خودرو رضایت بخش و خوب بودند ولی پس از آنکه رقبای چینی با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شدند، ورق برگشت. حتی می‌توان گفت پژو 207 آی رقیب این خودروی هاچ بک شد و توانست از محبوبیت آن بکاهد. البته ایران خودرو کم لطفی کرد و برخی از امکانات رفاهی تیپ 5 را حذف نمود. (برای مثال سنسور پارک و ترمزهای دیسکی عقب را برداشت)

با این حال از جمله آپشن‌های رفاهی این خودرو می‌توان به شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با 6 بلندگو و دکمه‌های کنترلی پشت غربیلک فرمان، سنسور پارک عقب، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، ترمزهای دیسکی در هر دو محور و مجهز به سیستم‌های ABS، EBD و EBA و ایربگ راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای برقی 2022

بررسی مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023

قیمت پژو 206 تیپ 5

یکی از مسائل مهم هنگام خرید خودرو قیمت است. قیمت 206 تیپ 5 ، بین 600 تا 700 میلیون تومان برای مدل 99 است. توجه داشته باشید که اغلب پژوهای موجود در بازار دست دوم هستند چرا که گفتیم تولید این ماشین تا سال 1399 بوده و سه سالی می‌شود که خط آن خوابیده است. در پایان نیز باید به امکانات رفاهی پژو 206 تیپ 5 و معایب این خودرو اشاره کنیم که عبارتنداز:

مزایای پژو 206 تیپ 5:

  • ظاهر جذاب و معقول در قیاس با سایر همقطارانش
  • ظرفیت بالا برای تیونینگ ظاهری و مشخصات فنی
  • توانایی‌های حرکتی خوب و قابل قبول
  • مصرف سوخت کم و استهلاک پایین
  • بازار خرید و فروش داغ و پررونق

معایب پژو 206 تیپ 5

  • نبود فضای کافی برای سرنشینان عقب
  • فضای کم صندوق بار
  • امکانات رفاهی اندک در قیاس با سایر رقبا
  • توقف تولید و عرضه نسخه‌های صفر کیلومتر

 

جمع بندی

قیمت خودروها طی چندین ماه اخیر به شدت افزایش یافته و گرانی کمر خریداران را شکسته است. رکود بازار در مقطع کنونی بیشتر از هر زمانی است چرا که مردم قدرت خرید ندارند. به هر حال از آنجایی که قیمت خودروها گران شده، پژو 206 می‌تواند گزینه نسبتاً قابل قبولی برای خرید باشد کما اینکه هاچ بک خوش ظاهر و اسپرتی برای جوانترها به حساب می‌آید.

سوالات متداول

مشخصات فنی پژو 206 تیپ 5 چیست؟

در بررسی پژو 206 تیپ 5 گفتیم که این خودرو زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5 بهره می‌برد که می‌تواند حداکثر خروجی 105 تا 110 اسب بخاری و 142 نیوتن متر گشتاوری تولید کند. همچنین نیروی محرکه در این هاچ بک شهری از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

امکانات رفاهی پژو 206 تیپ 5 چیست؟

از جمله آپشن‌های رفاهی این خودرو می‌توان به شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با 6 بلندگو و دکمه‌های کنترلی پشت غربیلک فرمان، سنسور پارک عقب، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، ترمزهای دیسکی در هر دو محور و مجهز به سیستم‌های ABS، EBD و EBA و ایربگ راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما درباره بررسی پژو 206 تیپ 5 چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا