بازار خودرو

بررسی ام وی ام X22 پرو با موتور سه سیلندر توربو +‌ تجربه رانندگی، قیمت، مشخصات فنی و آپشن‌ها

چری تیگو 3X (ام وی ام X22 پرو) یک کراس‌اوور کوچک شهری است که از سال 2016 روی خط تولید قرار دارد. این خودرو در بازارهای مختلف با نام‌های متفاوتی به فروش می‌رسد، طوری که در ایران مشتریان آن را با نام ام وی ام X22 می‌شناسند؛ در آمریکای لاتین و ایتالیا هم این محصول چینی‌ها به ترتیب با نام‌های تیگو 2 و DR3 عرضه می‌شود، اما این مطلب در خصوص ام وی ام X22 فیس لیفت است.

بررسی قیمت ام وی ام X22 اکسلنت PRO و پرو (IE) در بازار و کارخانه [به روز رسانی ] – آذر ۱۴۰۱

نام تیپ قیمت بازار قیمت کارخانه
اکسلنت PRO ۷۱۳ ۶۰۶
پرو (IE) ۷۳۰ ۶۴۱
قیمت‌ها به میلیون تومان است

ام وی ام X22 در هر دو نسخه اکسلنت PRO و پرو (IE) در طی ۶ ماه گذشته چه در درب کارخانه و چه در بازار آزاد با جهش قابل‌توجه قیمت مواجه شده اند.

نسخه اکسلنت PRO ماشین ام وی ام X22 در اردیبهشت ماه امسال از بهایی برابر با ۶۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد برخوردار بوده است. این در حالی است که این خودرو در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (آذر ۱۴۰۱) بهایی برابر با ۷۱۳ میلیون تومان دارد. اختلاف قیمت این خودرو در بازار آزاد و کارخانه در حال حاضر رقمی بیش از ۱۱۰ میلیون تومان است که یک سود نسبتا خوب برای دلالان بازار خودرو محسوب می‌شود.

این روند در خصوص نسخه پرو IE ام وی ام ایکس ۲۲ نیز صدق می‌کند. در حال حاضر اختلاف قیمت این محصول در کارخانه و بازار چیزی نزدیک به ۹۰ میلیون تومان است. جالب است بدانید که نسخه IE اردیبهشت ماه امسال بهایی برابر با ۶۷۵ میلیون تومان داشته است و در طی ۷ ماه یک رشد قیمت حدودا ۶۰ میلیونی را تجربه کرده است.

ام وی ام X22 پرو رونمایی شد [به روز رسانی ] – آذر 1400

آذر ماه سال گذشته مدیران خودرو MVM X22 PRO را به شکل رسمی معرفی و قیمت نهایی آن را برای نخستین بار اعلام کرد. بر این اساس قیمت نسخه اتوماتیک و اکسلنت ام وی ام X22 پرو برابر با 580 میلیون تومان اعلام شده است که افزایشی در حدود 70 میلیون تومان را نسبت به نسخل قبلی (قبل از فیس لیفت) این خودرو نشان می‌دهد.

قیمت mvm x22 pro

این افزایش قیمت را تا حدی می‌توان به تغییر کامل موتور٬ گیربکس٬‌ داشبورد و طراحی بخش جلویی خودرو نسبت داد که نسبت به مدل قبلی بهبود یافته‌ و حالا خودرویی مدرن‌ترو جذاب تر را یادآور می‌شود.

قیمت mvm x22 pro
قیمت mvm x22 pro
مشخصات فنی mvm x22 pro

از سوی دیگر جک S3 به عنوان تنها رقیب مستقیم MVM X22 PRO نیز متاسفانه اخیرا افزایش قیمت را تجربه کرده و حالا (اذر 1400) ۵۲۸ میلیون تومان قیمت دارد. از این رو در بازاری کم رقیب شرکت‌هایی مانند مدیران خودرو و کرمان موتور می‌توانند قیمت‌های دلخواه خود را به بازار دیکته کنند. این شرایط احتمالا تا قبل از عرضه رسمی نسخه هاچ بک شاهین (آریا)‌ به عنوان یک خودرو کراس داخلی یا نسخه داخلی سازی شده پژو ۲۰۰۸ در سال آینده ادامه خواهد داشت.

تجربه رانندگی، مشخصات فنی، آپشن ها و ویدیو تست و بررسی ام وی ام X22 پرو را می‌توانید در ادامه این مطلب مشاهده فرمایید.

مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو

موتور 3 سیلندر 12 سوپاپه
حجم موتور 998 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 102 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده اتوماتیک CVT
شتاب 0 تا 100 14.2 ثانیه
حداکثر سرعت 172 کیلومتر در ساعت
وزن 1220 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4200 طول – 1760 عرض – 1570 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2555 میلیمتر

امکانات رفاهی ام وی ام X22 پرو

از جمله امکانات رفاهی ام وی ام X22 پرو می‌توان به سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و کنترل پایداری، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم تهویه با تنظیم دستی، آینه‌های برقی، سانروف، سنسور پارک عقب و رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی اشاره کرد.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر تجهیزات ایمنی این خودرو:

ترمز و پایداری ترمزهای دیسکی جلو و عقب، مجهز به ABS – EBD – ESP
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 9 اینچی
دیگر تجهیزات دی‌لایت – سیستم تهویه دستی – آینه‌های برقی

معایب و مزایای ام وی ام X22 پرو

نکات مثبت

  • طراحی مدرن
  • امکانات خوب
  • شرایط فروش اقساطی مناسب
  • مصرف سوخت کم
نکات منفی

  • هندلینگ نه چندان مناسب
  • موتور ضعیف

اولین تجربه رانندگی با ام وی ام X22 پرو با موتور سه سیلندر توربو [به روز رسانی ] – آبان  1400

شنبه هفته جاری مدیران خودرو برنامه‌ای برای تست درایو مدل فیس لیفت ام وی ام ایکس ۲۲ پرو را در پیست آزادی تهران ترتیب داده بود که نوشته حاضر نیز حاصل اولین تجربه رانندگی با این خودرو است که در نخسه فیس لیفت به موتور و گیربکس متفاوت و جدیدی مجهز است.

MVM X22 PRO یا همان فیس لیفت که در نمای جلو به کلی متحول شده است خودرو چندان سریعی نیست و براساس اندازه‌گیری ما با دستگاه درگی به زمانی در حدود ۱۵.۵ ثانیه برای شتاب گیری صفر تا صد نیاز دارد اما این رقم در مقایسه با نسخه قدیمی (قبل از فیس لیفت)‌ حدود یک ثانیه بهبود نشان می‌دهد. این درحالیست که هر دو خودرو به ترمزهای قدرتمندی مجهزند که توقف از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت را در ۴۴ متر ممکن می‌سازند.

تفاوت طراحی ظاهری MVM X22 PRO و معمولی

چنین رقمی در مقام مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار٬‌ رقم مناسبی محسوب می‌شود اما در استانداردهای جهانی عملکردی کاملا معمولی برای سیستم ترمز محسوب می‌شود.

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو
ام وی ام ایکس ۲۲ پرو
تفاوت در نمای عقب تنها محدود به تغییر سپر و تعویض قطعه کرومی مابین چراغ با قطعه مشکی رنگ می شود.

موتور ۱.۰ لیتری جدید با آرایش سه سیلندر و توربو قادر به تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است و این رقم را از طریق گیربکس ۹ سرعته ضریب متغییر پیوسته (CVT) به چرخ های جلو تحویل می‌دهد. این گیربکس در واقع با گیربکس مورد استفاده در آریزو ۵ فیس لیفت و آریزو ۶ مشترک است.

موتور ۱.۰ لیتری سه سیلندر ام وی ام ایکس ۲۲ پرو
موتور ۱.۰ لیتری سه سیلندر ام وی ام ایکس ۲۲ پرو- فقدان سینی زیر موتور در این تصویر به خوبی نمایان است

موتور توربو ۱.۰ لیتری جدید ام وی ام مانند سایر موتورهای توربو موجود در بازار ایران به بنزین با کیفیت و ترجیحا سوپر نیازمند است. این درحالیست که موتور ۱.۵ لیتری قبلی که با ۳۱۵ یکسان بود٬ به سبب تکنولوژی ساده‌تر خود٬ حساسیت کمتری نسبت به کیفیت بنزین داشت.

MVM X22 PRO

طراحی کلی کابین شامل داشبورد و مجموعه نشانگرهای سرعت سنج و دورسنج موتور به همراه مانیتور ۹ اینچی در بخش مرکزی به کلی تغییر کرده و نسبت به مدل قدیمی کاملا به روز و ارگونومیک به نظر می‌رسد.

داشبورد ام وی ام ایکس ۲۲ جدید
طراحی ساده و کلاسیک مجموعه عقربه های دورسنج و سرعت سنج ام وی ام X22 پرو

با این حال از نظر جنس متریال به کار رفته درون کابین همچنان با پلاستیک نسبتا خشک مواجه هستیم که بخشی از کاراکتر ایکس ۲۲ پرو به عنوان یک کراس اوور اقتصادی محسوب می‌شود.

امکانات ام وی ام ایکس ۲۲ پرو
حذف کیلس و استفاده از سوییچ متداول برای روشن کردن خودرو در کنار فرمان D CUT

در زمینه کیفیت سواری هندلینگ و پایداری به دلیل ساختار مک فرسون در چرخ‌های جلو و غیر مستقل میله پیچشی در چرخ‌های عقب عملا با خودرویی نسبتا خشک مواجه هستیم که البته در نسخه‌های جدید به لطف وجود سامانه ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) مانور پذیری قابل قبولی را ارایه می‌دهد.

بیشتر بخوانید ...   لیست قیمت محصولات مدیران خودرو 11 بهمن 1402 [قیمت روز خودروهای ام وی ام، چری و فونیکس]

این درحالیست که نسخه‌های اولیه ایکس ۲۲ که فاقد سامانه ESP بودند از حیث هندلینگ با چالش‌های مواجه می‌شدند.

از جمله امکانات رفاهی اضافه شده به نسخه فیس لیفت ایکس ۲۲ باید به سامانه جلوگیری از عقبگرد خودرو در سربالایی‌ها کنترل سرعت در سرازیری ترمز پارک برقی و فرمان برقی اشاره کرد که این مورد آخر در استفاده شهری معمولا مورد توجه رانندگان قرار می‌گیرد.

مجموعه آپشن های اضافه شده به مدل فیس لیفت ایکس ۲۲ شامل ترمز پارک برقی٬ اتوهلد٬‌ کنترل حرکت در سرازیری

قیمت و شرایط بازار MVM X22 PRO در مقایسه با رقبا [به روز رسانی ] – مهر 1400

نسخه قبل از فیس لیفت ایکس ۲۲ در سال ۹۶ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک به بازار معرفی شد و در آن زمان با انبوهی از رقبا در بازار مواجه بود اما حالا نسخه فیس لیفت (پرو)‌ در شرایطی به روز رسانی شده است که جز جک S3 که به شکل کج دار و مریز توسط کرمان موتور تولید می شود. عملا رقیب مستقیمی برای این خودرو وجود ندارد. هرچند در آینده احتمالا رهام (نسخه هاچ بک و کراس از شاهین سایپا) نیز در همین کلاس عرضه خواهد شد.

به هر روی مدیران خودرو قیمتی در حدود 600 تا 640 میلیون تومان را برای این کراس اوور کامپکت شهری در نظر گرفته‌است (بسته به نوع خرید و شرایط فروش اعلامی) که البته رقمی نسبتا بالا در شرایط فعلی بازار محسوب می‌شود.

ام وی ام ایکس 22 پرو با چه تغییراتی می‌آید؟ [به روز رسانی ] – شهریور  1400

در بخش طراحی نمای جلو خودرو به طور کلی عوض شده که شامل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جلو است. از سوی دیگر نمای داخل کاملا عوض شده که کاملا مدرن و جدید است. اما نقطه قوت داشبورد جدید و مانیتور 9 اینچی لمسی آن است. همچنین به لحاظ رفاهی ترمز پارک برقی اتوهلد در کنار فرمان برقی به این خودرو اضافه شده است.

ایکس 22 پرو به موتور 1 لیتری توربو مجهز است که توانایی تولید قدرت 107 اسب بخار را دارد که قابل قیاس با موتور ۱.۵ لیتری و فاقد توربویی است که در مدل اولیه این خودرو نصب شده‌است. همچنین گیربکس این خودرو 9 سرعته CVT است که پیش از این نیز در چری آریزو ۶ و آریزو ۵ توربو فیس لیفت نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

ام وی ام X22 پرو به زودی در ایران، چهره جدید [به روز رسانی] – خرداد 1400

براساس اخبار منتشر شده توسط منابع آگاه مدیران خودرو در حال انجام تست‌های ام وی ام X22 پلاس یا X22 پرو است و این خودرو به زودی در بازار ایران عرضه خواهد شد. چهره ام وی ام X22 نسب به گذشته کاملاً تغییر کرده و نمای جلویی آن خشن‌تر و به روزتر شده است. چراغ‌های جلویی ام وی ام X22 کشیده و باریک است و در کناره‌های سپر چراغ‌های مه‌شکن دیده می‌شود.

هچنین یک جلوپنجره 6 ضلعی بزرگ در جلو قرار داده شده که در وسط آن لوگوی MVM قرار داده می‌شود. البته این خودرو در بازارهای جهانی به نام چری تیگو 3X (یا چری تیگو 2) عرضه می‌شود که در بازار ایران با نام ام وی ام X22 سال‌ها توسط مدیران خودرو مونتاژ و فروخته شده‌است.

در نمای عقب تغییرات کمتری دیده می‌شود و از همان چراغ‌های قبلی استفاده شده اما زیر سپر از یک دیفیوزر نمایشی استفاده شده که بسیار شبیه به چری تیگو 5 است.

ام وی ام X22 پرو

هنوز مشخص نیست که نمای داخلی و کابین این خودرو تغییری کرده یا نه، اما اگر مدیران خودرو قصد ارایه همان چری تیگو 3X پلاس را در ایران داشته باشد، قاعدتاً باید با طراحی داشبورد کاملاً جدیدی نیز سر و کار داشته باشیم که نسبت به کابین کنونی تغییراتی زیادی کرده است.

اما مهم‌ترین تغییرات در بخش فنی این خودرو دیده شده است. موتور بکار رفته روی ام وی ام X22 پلاس یک لیتری 3 سیلندر توربوشارژ است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد.

مروری بر ام وی ام X22 فیس لیفت؛ تقلید سنگین چری از هیوندای [به روز رسانی] – مرداد 99

با گذشت حدود چهار سال از زمان معرفی این خودرو، چری در حال آماده‌سازی نسخه فیس‌لیفت 3X یا همان ام وی ام X22 فیس لیفت است. در روزهای گذشته تصاویری مبهم و نسبتا بی‌کیفیت از این نسخه انتشار پیدا کرده بود، اما اینک یکی از سایت‌های چینی تصاویر باکیفیت‌تری را در اختیار مخاطبین خود قرار داده است.

ام وی ام X22 پلاس

آنطور که این سایت ادعا می‌کند نسخه جدید با نام 3X پلاس راهی بازار خواهد شد. تصاویر موجود نشان می‌دهند در طراحی این نسخه چری نگاهی دقیق به محصولات اخیر هیوندای به ویژه مدل‌های کونا و سانتافه داشته، چرا که دماغه خودرو به وضوح کراس‌اوورهای مذکور را در ذهن تداعی می‌کند.

هیوندای سانتافه قبل از فیس لیفت
چری 3x
ام وی ام X22 فیس لیفت
چری 3x پلاس

تغییرات ام وی ام X22 فیس لیفت نسبت به مدل اصلی

در نمای جانبی تغییر خاصی رخ نداده و فرم کلی خودرو مثل سابق است. در نمای عقب طراحان در شکل سپر بازنگری نموده و خروجی اگزوز را اکنون با آن یکپارچه کرده‌اند. جالب آنکه در این بخش دو خروجی اگزوز دیده می‌شود که به احتمال قریب به یقین هر دوی آنها نقشی صرفا تزئینی دارند.

ام وی ام X22 فیس لیفت
چری 3x
چری 3x پلاس

دامنه تغییرات در داخل کابین چری 3X پلاس (ام وی ام X22 فیس لیفت) محدودتر احساس می‌شود. اما با کمی دقت بیشتر می‌توان مواردی مثل جایگزینی فرمان D شکل با فرمان استاندارد و استفاده از نشان‌دهنده‌های جدید، بزرگ‌تر شدن نمایشگر سیستم اینفوتینمنت، بازنگری در چیدمان دکمه‌های کنترلی و تغییر شکل جزئی داشبورد و همچنین دریچه‌های سیستم تهویه را کشف کرد.

چری 3x
ام وی ام X22 فیس لیفت
چری 3x پلاس

درباره مشخصات فنی و پیشرانه‌های احتمالی ام وی ام X22 فیس لیفت فعلا اطلاعاتی در دست نیست، ولی به احتمال زیاد شاهد تغییرات خاصی در این بخش‌ها نخواهیم بود. در این صورت چری 3X پلاس نیروی خود را از موتور 1.5 لیتری سابق دریافت خواهد کرد. برخی نشریات مدعی هستند خروجی این موتور در 3X پلاس از 105 به 116 اسب بخار افزایش یافته است.

چری 3x
ام وی ام X22 فیس لیفت
چری 3x پلاس

با توجه به تلاش طرف ایرانی برای عرضه جدیدترین محصولات چری، دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور 3X پلاس نیز با نام ام وی ام X22 فیس لیفت راهی خیابان‌های کشور ما شود.

راهنمای خرید و تست بررسی ام وی ام X22 را می توانید از طریق لینک های مربوطه مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

در حال حاضر ام وی ام X22 اکسلنت PRO و پرو (IE) در بازار و کارخانه چه قیمتی دارند؟

در حال حاضر اکسلنت PRO در بازار آزاد قیمتی برابر با ۷۱۳ میلیون تومان داشته و نسخه کارخانه‌ای آن ۶۰۶ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. ام وی ام X22 پرو (IE) نیز در بازار آزاد قیمتی برابر با ۷۳۰ میلیون تومان داشته و قیمت کارخانه‌ای آن ۶۴۱ میلیون تومان است.

مشخصات فنی ام وی ام X22 پرو چیست؟

این خودرو به یک موتور ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپه با حجم ۹۹۸ سی سی مجهز است که می‌تواند ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. همچنین یک گیربکس اتوماتیک CVT این قوای محرکه توربوشارژ را همراهی می‌کند.

امکانات رفاهی ام وی ام X22 پرو چیست؟

از جمله امکانات رفاهی ام وی ام X22 پرو می‌توان به سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و کنترل پایداری، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم تهویه با تنظیم دستی، آینه‌های برقی، سانروف، سنسور پارک عقب و رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی اشاره کرد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا