اختیار قیمتگذاری خودرو به خودروسازان سپرده شد، خداحافظی با قیمتگذاری دستوری
شورای رقابت در جدیدترین دستورالعمل تنظیم بازار خود، اختیار قیمتگذاری خودرو را به خودروسازان سپرده است. خودروسازان موظف هستند پس از تعیین قیمتهای جدید، مستندات خود را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند. درصورتیکه سازمان حمایت، قیمتهای جدید خودروسازان را تأیید کند، این قیمتها روی نرخ محصولات اعمال خواهند شد.
تفویض اختیار قیمتگذاری خودرو، خداحافظی با قیمتگذاری دستوری
اقدام شورای رقابت را میتوان کنارهگیری مرحلهای از قیمتگذاری دستوری نامید. بنابراین پس از حدود یک دهه، بار دیگر اختیار تعیین قیمت خودروها به هیئتمدیره خودروسازان واگذار شده است. ایرانخودرو مدتی پیش و پس از خصوصیسازی، قیمت محصولاتش را حدود ۲۵ درصد افزایش داد. این اقدام با مخالفت سازمان تعزیرات و وزارت صمت همراه شد. اکنون به نظر میرسد مسیر ایرانخودرو برای تعیین قیمتها براساس دلخواه هیئتمدیره جدید، هموار شده است.
سایپا که تاکنون در اجرای قیمتها پیرو دستورات وزارت صمت بود، حال میتواند نرخ محصولاتش را براساس صلاحدید هیئتمدیره خود و براساس دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو افزایش دهد. پیشبینی میکنیم طی ماههای آتی، قیمت محصولات سایپا به نرخ بازار نزدیک شوند. احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات سایپا در آینده نزدیک وجود دارد. بهعنوان مثال قیمت شاهین GL که هماکنون حدود ۶۵۰ میلیون تومان است، به رقم ۷۱۵ میلیون تومان خواهد رسید. احتمالاً پس از افزایش مجدد نرخ محصولات سایپا، تحویل خودروهای این شرکت بهصورت کامل انجام شود و شاهد برگزاری مراحل جدید فروش محصولات سایپا باشیم.
درنهایت پارسخودرو نیز میتواند محصولات خود نظیر کوییک GXR و سدان جدید پارس نوآ را با قیمت مطلوب خود به فروش برساند. به نظر میرسد صبر مدیران پارسخودرو و تأخیر در عرضه پارس نوآ و دریافت اختیار قیمتگذاری خودرو به نفع این شرکت تمام شده است. آنها اکنون میتوانند تندر ۹۰ ایرانیزه را با قیمتی به بازار بفرستند که برای شرکت سودآوری به همراه داشته باشد. همچنین قیمت محصولات اقتصادی سایپا و پارس خودرو نظیر کوییک GX و ساینا GX نیز افزایش خواهد یافت، هرچند این خودروها همچنان نسبت به محصولات ایرانخودرو ارزانتر باقی خواهند ماند.