بازار خودرو

گرمکن صندلی خودرو چگونه کار می‌کند؟ + مشکلات رایج و راهکار حل آن

گرمکن صندلی یکی از آپشن‌های رفاهی مرسوم در خودروهای امروزی است. این آپشن در مناطق سردسیر طرفداران بسیاری دارد، چرا که عملکرد آن همراه با بخاری می‌تواند محیطی مطبوع و دلچسب را برای سرنشینان فراهم آورد. نوع فراگیرتر این آپشن، سیستم تهویه صندلی خودرو نام دارد که به‌طور هم‌زمان قابلیت‌های گرمکن و سردکن را ارائه می‌دهد. با این حال گرمکن صندلی خودرو همچنان نوع مرسوم این آپشن محسوب می‌شود.

این روزها گرمکن صندلی خودرو به‌عنوان آپشن استاندارد در خودروهای میان‌رده محسوب می‌شود و حتی برخی خودروهای اقتصادی نیز به آن مجهز شده‌اند. این سیستم عملکرد ساده‌ای دارد و حتی نسخه‌های افترمارکت آن نیز در بازار عرضه شده‌اند. فصل سرما آغاز شده است و مالکان خودروهایی که صندلی خودرویشان گرمکن دارد، تمایل به استفاده از آن خواهند داشت. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا آپشن گرمکن صندلی خودرو را به‌صورت مشروح مورد بررسی قرار دهیم.

گرمکن صندلی خودرو

اختراع گرمکن صندلی خودرو

ممکن است برای شما به‌عنوان مخاطب، جالب باشد که بدانید نخستین گرمکن صندلی توسط چه شرکتی معرفی شد. در بین انواع برندهای خودروسازی، دو برند مرسدس بنز از آلمان و کادیلاک از آمریکا همواره به‌عنوان مخترع انواع آپشن‌های رفاهی و ایمنی شناخته می‌شوند و اکثر امکانات رفاهی امروزه نیز نخستین‌بار در خودروهای مرسدس بنز یا کادیلاک مورد استفاده قرار گرفته است.

اختراع سیستم گرمکن صندلی خودرو به «رابرت ال بالارد» نسبت داده می‌شود، کارمند جنرال موتورز که در سال 1951 این ایده را در محل کار خود مطرح کرد. اختراع بالارد در سال 1955 توسط دولت فدرال ثبت شد و از آن زمان جنرال موتورز توانست این آپشن را در اتومبیل‌هایش به کار گیرد.

نخستین خودرویی که آپشن گرمکن صندلی را در خود جای داد، کادیلاک فلیت وود مدل 1966 بود. پس از آن سایر خودروسازان لوکس نیز به استفاده از این آپشن روی آوردند و از اوایل قرن بیست‌و‌یکم این آپشن در خودروهای میان‌رده و اقتصادی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اختراع گرمکن صندلی خودرو

اما چرا گرمکن صندلی خودرو به یک آپشن محبوب تبدیل شد؟ حقیقت این است که در روزهای سرد زمستان و شب‌های سرد پاییزی، گرم‌شدن بدن از طریق انتقال حرارت به وسیله پوست راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. گرم‌شدن پوست موجب می‌شود تا حس گرما مدت بیشتری در جسم شما باقی بماند و بنابراین برای مدت طولانی‌تری قادر به رانندگی در سرما خواهید بود.

گرمکن صندلی خودرو چگونه کار می‌کند؟

فناوری مورد استفاده در گرمکن صندلی خودرو مشابه با فناوری گرم‌کننده‌ای است که در محصولاتی همچون سشوار، آب‌گرمکن و پتوهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرمکن صندلی از یک سیم‌پیچ الکتریکی دارای مقاومت تشکیل شده است که عملکرد گرمایشی را برعهده دارد. وظیفه این سیم‌پیچ، مقاومت در برابر جریان الکتریسیته است.

هنگامی که راننده گرمکن صندلی خودروی خود را فعال می‌کند، جریان الکتریسیته از طریق مدار به سوی سیم‌پیچ مقاومتی روانه می‌شود. مدار جریان گرمکن صندلی یک میدان مغناطیسی ضعیف ایجاد می‌کند تا شدت جریان ارسالی به سیم پیچ افزایش یابد.

سیستم گرمکن صندلی خودرو به ترموستات نیز مجهز است که مانع از گرم‌شدن بیش از حد صندلی‌ها می‌شود. هنگامی که دمای سیم‌پیچ به حد خاصی رسید، سوییچ رله مدار قطع می‌شود و ارسال جریان برق به سوی سیم‌پیچ مسدود خواهد شد. این وضعیت تا زمانی که همچنان کلید گرمکن صندلی خودرو فعال باشد و دما در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، ادامه خواهد یافت. اگر دما از سطح مشخصی پایین‌تر برود، مجدداً سوییچ رله جریان برق را به سوی سیم‌پیچ مقاومتی ارسال خواهد کرد.

گرمکن صندلی خودرو چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر دو نوع گرمکن صندلی در خودروهای موجود در بازار یافت می‌شود. نوع اول به صورت استاندارد در صندلی‌های خودرو و زیر روکش تعبیه می‌شود. در صورتی که گرمکن صندلی استاندارد نیاز به تعمیر یا تعویض سیم پیچ داشته باشد، بایستی روکش صندلی به‌طور کلی برداشته شود. کنترل این نوع گرمکن به وسیله یک دکمه صورت می‌گیرد و دو سطح بالا (گرمای زیاد) و پایین (گرمای اندک) دارد. خودروسازان همراه با ارائه گرمکن صندلی خودرو، آپشن روکش چرمی صندلی‌ها را نیز به مشتریان ارائه می‌دهند. دلیل ارائه این دو آپشن در کنار یکدیگر، توانایی بیشتر چرم در توزیع گرما نسبت به پارچه است.

بیشتر بخوانید ...   قیمت کارخانه تیگارد X35 مشخص شد

نوع دیگر گرمکن صندلی به صورت افترمارکت در فروشگاه‌های لوازم جانبی فروخته می‌شود. این نوع گرمکن به صورت جداگانه روی صندلی‌ها نصب می‌شود و با استفاده از جریان برق 12 ولتی کار می‌کند. تعمیر و تعویض این نوع گرمکن به سادگی امکان‌پذیر است، اما از نظر ملاحظات ایمنی تردیدهایی در مورد استفاده از آن وجود دارد.

گرمکن صندلی خودرو

نکات تکمیلی در مورد گرمکن صندلی خودرو

دکمه فعال‌کننده گرمکن صندلی خودرو معمولاً در کنار درها قرار دارد و همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، دو سطح پایین و بالا را برای گرم‌کردن صندلی‌ها ارائه می‌دهد. گرمکن‌های صندلی اولیه تنها نشیمن‌گاه سرنشین را گرم می‌کردند، اما نسخه‌های ارتقا‌یافته آن‌ها پشتی صندلی‌ها را نیز گرم می‌کند.

نکته جالب در خصوص گرمکن صندلی خودرو، علت اختراع آن است. این آپشن امروزه برای گرم‌کردن فضای داخلی خودرو و راحتی بیشتر سرنشینان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هدف اولیه از اختراع آن کمک به کاهش درد کمر بوده است! امروزه گرمکن صندلی به راننده و سرنشینان کمک می‌کند تا طی مدت کوتاه‌تری گرم شوند و بتوانند سریع‌تر به امور خویش بپردازند. علاوه بر صندلی‌ها، برخی خودروها به گرمکن فرمان نیز مجهز شده‌اند تا دست‌های راننده را در فصل سرما گرم نگه دارند.

نکات تکمیلی در مورد گرمکن صندلی خودرو

مشکلات گرمکن صندلی خودرو

بزرگ‌ترین مشکل گرمکن صندلی به‌خصوص از نوع افترمارکت، احتمال سوختن لباس یا پوست سرنشینان است. البته این ایراد شایع نیست و به ندرت رخ می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر احساس می‌کنید که صندلی بیش از حد داغ شده است، آن را به همان روشی که روشن کردید خاموش نمایید.

همچنین افسانه‌ای در مورد گرمکن صندلی وجود دارد. این افسانه می‌گوید که گرم‌کردن نشیمن‌گاه سرنشینان موجب ترشح هورمون هموروئید می‌شود. این افسانه صحت ندارد و تاکنون مدارک علمی برای اثبات آن ارائه نشده‌اند.

تعمیرات گرمکن صندلی خودرو

گرمکن صندلی خودروها ممکن است به‌صورت کلی یا جزئی دچار ایراد شود. گاهی اوقات المنت حرارتی این سیستم می‌سوزد و بنابراین تمامی سامانه گرمکن به تعویض و تعمیر نیاز دارد. شایع‌ترین ایراد این سیستم سوختن فیوزها است. بنابراین پیش از فرا رسیدن فصل سرما فیوزهای گرمکن صندلی را چک کنید تا از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید.

تعمیرات گرمکن صندلی خودرو

دیگر مشکل مرسوم در سیستم گرمکن صندلی، یکسره شدن آن است. در این موقع گرمکن صندلی به‌طور دائم فعال است و هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود. برای حل این مشکل بهتر است تا از یک مکانیک خبره کمک بخواهید. گرمکن صندلی خودرو یک آپشن برقی است و تعمیر آپشن‌های برقی به حساسیت بالایی نیاز دارند. از این رو اکیداً توصیه می‌کنیم که این سیستم را به‌صورت شخصی دستکاری نکنید تا از حوادث و پیشامدهای ناگوار جلوگیری به عمل آید.

سؤالات رایج

گرمکن صندلی خودروها چگونه کار می‌کند؟

فناوری مورد استفاده در گرمکن صندلی خودرو مشابه با فناوری گرم‌کننده‌ای است که در محصولاتی همچون سشوار، آب‌گرمکن و پتوهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرمکن صندلی از یک سیم‌پیچ الکتریکی دارای مقاومت تشکیل شده است که عملکرد گرمایشی را برعهده دارد. وظیفه این سیم‌پیچ، مقاومت در برابر جریان الکتریسیته است.

شایع‌ترین مشکل گرمکن صندلی خودروها چیست؟

شایع‌ترین ایراد این سیستم سوختن فیوزها است. بنابراین پیش از فرا رسیدن فصل سرما فیوزهای گرمکن صندلی را چک کنید تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اگر گرمکن صندلی خودرویی یکسره شده و دائم فعال بود چه کنیم؟

در این موقع گرمکن صندلی به‌طور دائم فعال است و هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود. برای حل این مشکل بهتر است تا از یک مکانیک خبره کمک بخواهید. گرمکن صندلی خودرو یک آپشن برقی است و تعمیر آپشن‌های برقی به حساسیت بالایی نیاز دارد. از این رو اکیداً توصیه می‌کنیم که این سیستم را به‌صورت شخصی دستکاری نکنید تا از حوادث و پیشامدهای ناگوار جلوگیری به عمل آید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا