اختیار تعیین قیمت خودرو به تولیدکنندگان واگذار شد، وداع با قیمتگذاری دستوری
در جدیدترین دستورالعمل خود، شورای رقابت اقدام به واگذاری اختیار قیمتگذاری خودرو به خودروسازان کرده است. این شرکتها ملزم هستند تا پس از تعیین قیمتهای جدید، مستندات مربوطه را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال نمایند. در صورتی که این سازمان قیمتهای جدید را تأیید کند، نرخهای حاصل بر روی محصولات آنها اعمال خواهد شد.
تفویض اختیار قیمتگذاری خودرو، خداحافظی با قیمتگذاری دستوری
اقدام شورای رقابت را میتوان به عنوان یک خروج تدریجی از رویکرد قیمتگذاری دستوری تلقی کرد. به این ترتیب، پس از حدود ده سال، دوباره اختیار تعیین قیمت خودروها به هیئتمدیره خودروسازان محول گردیده است. ایرانخودرو به تازگی و پس از خصوصیسازی، قیمت محصولات خود را نزدیک به ۲۵ درصد افزایش داد که این اقدام با واکنش منفی سازمان تعزیرات و وزارت صمت مواجه شد. به نظر میرسد که حالا مسیر ایرانخودرو برای تعیین قیمتها بر پایه تصمیمات هیئتمدیره جدید آسانتر از قبل شده است.
سایپا که در گذشته قیمتها را مطابق دستورات وزارت صمت تنظیم میکرد، اکنون میتواند نرخ محصولات خود را بر اساس نظر هیئتمدیره و مطابق با دستورالعمل تازه قیمتگذاری خودرو افزایش دهد. انتظار میرود که در ماههای آینده، قیمت محصولات سایپا به نرخهای بازار نزدیک شود. بهعنوان نمونه، ممکن است قیمت شاهین GL که در حال حاضر حدود ۶۵۰ میلیون تومان است، به ۷۱۵ میلیون تومان افزایش یابد. به احتمال زیاد پس از این افزایش مجدد قیمتها، تحویل خودروهای سایپا بهطور کامل انجام خواهد شد و شاهد اجرای مراحل جدید فروش محصولات این شرکت خواهیم بود.
در پایان، پارسخودرو نیز قادر خواهد بود محصولات خود همچون کوییک GXR و سدان جدید پارس نوآ را با قیمتهای دلخواهش به بازار عرضه کند. به نظر میرسد که صبر مدیران پارسخودرو و تأخیر در به بازار آوردن پارس نوآ و اخذ اختیار قیمتگذاری خودرو اکنون به نفع این شرکت شده است. آنها میتوانند تندر ۹۰ ایرانیزه را با قیمتی ارائه دهند که منجر به سودآوری برای شرکت خواهد شد. همچنین، قیمت محصولات اقتصادی سایپا و پارس خودرو نظیر کوییک GX و ساینا GX نیز افزایش خواهد یافت، هرچند این خودروها همچنان نسبت به تولیدات ایرانخودرو ارزانتر باقی خواهند ماند.