هوش مصنوعی

ناشران خبری هوش مصنوعی گوگل را به عنوان ابزاری برای سرقت محتوا معرفی می‌کنند

اتحادیه ناشران خبر در ایالات متحده، حالت جدید هوش مصنوعی گوگل در موتور جستجو (AI Mode) را به‌عنوان سرقت محتوا معرفی کرده و اعلام می‌کند که گوگل به‌طور تحمیلی مطالب را از ناشران می‌گیرد و از آن‌ها بدون بازگشت درآمد و ترافیک استفاده می‌کند. اسناد درونی نشان می‌دهند که گوگل گزینه‌های مختلفی را برای امکان انصراف ناشران از این حالت بررسی کرده، اما در نهایت هیچ‌یک از آن‌ها را عملی نکرده است.

انتقاد ناشران از حالت هوش مصنوعی گوگل

براساس گزارشی از «9to5google»، در بیانیه‌ای که منتشر شده، اتحادیه خبری «News/Media Alliance» با حمایت ناشران بزرگ نظیر «Condé Nast» و «Vox Media»، گوگل را به کاهش ترافیک و درآمد ناشران واقعی که محتوای اصلی تولید می‌کنند، متهم کرده است. این محتوا در تضاد با مطالب بازنشرشده و تولیدات کاربران، نتیجه تحقیق، گزارش‌های میدانی و نگارش‌های خاص رسانه‌ها می‌باشد.

در این بیانیه آمده است:

«لینک‌ها آخرین امتیاز با ارزشی بودند که به ناشران ترافیک و درآمد می‌دادند. گوگل به‌طور قهری این محتوا را بدون رضایت ناشران و بدون هیچ نوع منفعتی برای آن‌ها جمع‌آوری کرده و در محصولات مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند؛ این عمل به‌صورت دقیق سرقت به شمار می‌آید. باید اقداماتی از سوی وزارت دادگستری به‌منظور جلوگیری از تسلط بی‌چون‌وچرای یک شرکت بر اینترنت اتخاذ شود.»

این اظهارات همزمان با افشای اسناد داخلی در محاکمات ضد انحصاری مطرح شده‌اند؛ اسنادی که نشان می‌دهند گوگل برای اینکه بتوان ناشران از نمایش محتوای خود در بخش AI Overviews یا SGE انصراف دهند، گزینه‌های مختلفی را بررسی کرده، اما در نهایت هیچ‌کدام را به مرحله اجرا درنیاورد.

گوگل گزینه‌هایی چون حفظ وضعیت کنونی کنترل ناشران و جداسازی کامل ابزارهای هوش مصنوعی از موتور جستجو را مدنظر قرار داد، اما جداسازی کامل این بخش را به‌عنوان خط قرمز در نظر گرفت و هرگز آن را جدی نگرفت.

محدودیت خروج از حالت هوش مصنوعی گوگل

در حال حاضر ناشران اگر تمایل دارند که محتوای آن‌ها در حالت هوش مصنوعی مورد استفاده قرار نگیرد، ناگزیرند که به‌طور کامل از موتور جستجو انصراف دهند که این امر عملا غیرعملی است. در حال حاضر، تنها کارایی که ناشران دارند این است که با غیرفعال کردن نمایش محتوای خود در بخش‌هایی نظیر قطعه‌های متنی کوتاه یا همان «Snippets»، از میزان استفاده از مطالب خود در حالت هوش مصنوعی گوگل بکاهند، اما این روش تأثیر چندانی نخواهد داشت؛ چراکه با افزایش پاسخ‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی، نمایش این متن‌های سنتی روزبه‌روز کمتر خواهد شد.

گوگل در واکنش به این بیانیه به بلومبرگ گفت:

«ناشران همواره کنترل روش ارائه محتوای خود به گوگل را در دست داشته‌اند و مدل‌های هوش مصنوعی از سال‌ها پیش در جستجو تعبیه شده‌اند تا سایت‌های مرتبط را معرفی کرده و به آن‌ها ترافیک هدیه دهند. این اسناد صرفاً یک فهرست ابتدایی از گزینه‌ها در یک بستر در حال تحول را به نمایش می‌گذارند و تصمیم نهایی را منعکس نمی‌کنند.»

شاید گوگل این رویکرد را در پیش گرفته است، زیرا در صورتی که ناشران می‌توانستند بدون خروج کامل از نتایج جستجو، از نمایش محتوایشان در ابزارهای هوش مصنوعی انصراف دهند، احتمالاً بسیاری از وب‌سایت‌ها این گزینه را می‌کردند و این مسئله به شکل جدی بر عملکرد ابزارهای جدید گوگل تأثیر می‌گذاشت. این تصمیم به‌منظور تقویت محصول نهایی اتخاذ شده، اما در واقعیت، به ناشران آسیب قابل توجهی وارد می‌آورد.

نتیجه این روند، تضعیف شدید صنعت نشر است که یا در آستانه نابودی قرار دارد یا به تولید محتوای بی‌کیفیت و کم‌هزینه رو می‌آورد تا فقط برجسته شود. این موضوع نیازمند توجه جدی گوگل است؛ چراکه به کیفیت کلی اینترنت آسیب می‌زند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا