گفتگو با خودرو! فولکس واگن با ChatGPT تعامل را هوشمندتر می کند
شرکت خودروسازی فولکس واگن طبق وعده خود در نمایشگاه CES، اقدام به افزودن هوش مصنوعی ChatGPT به دستیار صوتی خودروهای خود کرده است و اکنون محصولات این شرکت می توانند تجربه متفاوت و بهتری را برای سرنشینان و راننده رقم بزنند.
ChatGPT چه امکاناتی را برای خودروهای فولکس واگن به همراه دارد؟
فولکس واگن تاکنون دستیار صوتی و هوش مصنوعی مبتنی بر پردازش ابری اختصاصی خود را در اختیار مشتریان این شرکت قرار می داد؛ اما اخیراً قدرت ChatGPT را هم به خودروهایش اضافه کرده است. البته افزوده شدن مدل هوش مصنوعی OpenAI به محصولات فولکس واگن به منظور بازطراحی سیستم تعامل با کاربر خودروها نیست؛ بلکه به عنوان یک افزونه با امکانات بیشتر عمل خواهد کرد که می تواند قابلیت های فراتر از مسیریابی یا کنترل تنظیمات خودرو را برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورد.
خودروهای فولکس واگن درحال حاضر به دستیار صوتی Ida مجهز هستند که سرنشینان می توانند دستور انجام کارهای مختلف مرتبط با تنظیمات یا مسیریابی را به آن بدهند. همچنین اگر این دستیار قادر به انجام دستورات نباشد، هوش مصنوعی ابری Cerence وارد کار می شود که توان پردازش فرمان های پیچیده تر را دارد و می تواند از اطلاعات آنلاین برای انجام درخواست ها کمک بگیرد. حالا به لطف همکاری با OpenAI، سرویس Cerence Chat Pro می تواند از اطلاعات ارائه شده توسط ChatGPT هم بهره مند شوند و گزینه های مختلفی از جمله پیشنهاد مقاصد مناسب با کاربر تا سرگرم کردن سرنشینان با پرسیدن سوالات و برگزاری کوئیز را ارائه دهد.
استفاده از هوش مصنوعی در خودروها، نگرانی هایی را پیرامون امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد در پی داشته است. البته فولکس واگن رسماً اعلام کرده است که سرویس های هوش مصنوعی به هیچ کدام از اطلاعات حساس خودرو دسترسی نخواهند داشت و داده های ثبت شده نیز پس از هربار استفاده از دستیار صوتی، حذف خواهند شد. اغلب مدل های قابل عرضه از سال آینده میلادی، شامل نسخه آزمایشی هوش مصنوعی می شوند و دارندگان خودروهای قدیمی تر نیز باید اقدام به خرید اشتراک سرویس Plus Speech این شرکت نمایند.
فولکس واگن اولین شرکتی است که امکانات مبتنی بر ChatGPT را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد و شاید این مسئله بتواند در آینده، روی میزان فروش محصولات آن تأثیر داشته باشد. البته سایر شرکت ها از جمله مرسدس بنز هم درحال آزمایش قابلیت های مرتبط با هوش مصنوعی OpenAI روی خودروهای خود هستند؛ اما هیچ کدام تاکنون اقدام به ارائه سرویس عمومی به مشتریان خود نکرده اند. به نظر می رسد که فولکس واگن می خواهد از چت بات های هوش مصنوعی به عنوان گزینه ای فراتر از دستیار هوشمند استفاده کند و ترتیبی دهد تا سرنشینان بتوانند تعامل طبیعی تر و آسان تر با خودرو خود داشته باشند.