هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در گوگل به ترافیک سایت‌های ما آسیب می‌زند

گوگل در I/O 2023 از تغییراتی بر مبنای هوش مصنوعی برای موتور جستجوی خود پرده برداشت که موجب ارائه مستقیم پاسخ سؤالات در بالای نتایج جستجو می‌شود. حالا عده‌ای از وب‌سایت‌های نشر محتوا ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر این تغییرات از حالت آزمایشی خارج و به حالت پیش‌فرض نمایش محتوا در گوگل تبدیل شود، بازدیدکنندگان آن‌ها کاهش چشمگیری پیدا خواهند کرد. آن‌ها در پی راهی برای مقابله با این مشکل هستند.

به‌گزارش CNBC، گوگل چهارشنبه هفته گذشته تغییراتی را برای موتور جستجوی خود معرفی کرد و نام این نسخه جدید را «تجربه مولد جستجو» (SGE) گذاشت. در این نسخه کاربران به‌جای مواجهه با نتایج جستجوی معمولی که شامل لینک‌های آبی آشنای این موتور جستجو می‌شود، با متونی از سوی هوش مصنوعی و چند لینک محدود در بالای صفحه روبه‌رو خواهند بود.

اگرچه این تغییرات به‌طور عمومی در دسترس قرار نگرفته‌اند، اما ناشران محتوا نگرانند که در صورت اعمال این تغییرات بخشی از بازدیدکنندگان خود را از دست بدهند. این مسئله بازتاب‌دهنده مشکلی قدیمی میان گوگل و وب‌سایت‌هایی است که این موتور جستجو آن‌ها را ایندکس می‌کند. با ظهور چت‌بات‌های هوش مصنوعی این قضیه بغرنج‌تر شده است، چون این فناوری می‌تواند اطلاعات را از وب‌سایت‌های ناشران محتوا بگیرد و به‌طور مستقیم به کاربر بدهد. درنتیجه، دیگر ترافیکی به سمت این سایت‌ها روانه نخواهد شد.

هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل برای ناشران منفعتی به‌همراه ندارد

«روتلج داگت»، مدیرعامل TechRaptor که سایتی با تمرکز روی اخبار و نقد بازی‌هاست، می‌گوید تصمیم گوگل بدون درنظرگرفتن منافع وب‌سایت‌های نشر محتوا و اثر هوش مصنوعی بر آن‌ها اتخاذ شده است. داگت می‌گوید: «هوش مصنوعی تاکنون به‌سرعت مشغول به استفاده از اطلاعات دیگران بوده است، بدون که این منفعتی را به آن‌ها برگرداند و در مواردی مثل گوگل، بارد حتی ارجاعی به محل کسب اطلاعات خود نمی‌دهد.»

بیشتر بخوانید ...   عرضه قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ برای گلکسی S23 تأیید شد

«لوتر لویی»، از منتقدان قدیمی گوگل و مدیر حریم خصوصی شرکت Yelp می‌گوید تغییرات گوگل بخشی از استراتژی چنددهه‌ای این شرکت برای نگه‌داشتن هرچه بیشتر کاربران در این وب‌سایت است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که او باور دارد گوگل باید کاربران را به وب‌سایت‌هایی برگرداند که محتواها در آن‌ها تولید شده‌اند.

حالا این سؤال برای برخی از ناشران پیش آمده است که آیا می‌توانند مانع از استخراج اطلاعات از وب‌سایت‌های خود توسط این ابزارهای هوش مصنوعی شوند یا خیر. «بری دیلر»، رئیس هیئت مدیره IAC که مالک سایت‌هایی مثل All Recipe ،People Magazine و The Daily Beast است، می‌گوید: «کاری که باید بکنید این است که از صنعت نشر محتوا بخواهید بگویند تا زمان طراحی‌شدن سیستم‌هایی که بخشی از درآمد را به ما برگردانند، مجاز به استخراج محتواهای ما نیستید.»

دیلر معتقد است که تحت قوانین کپی‌رایت فعلی می‌توان از شرکت‌های هوش مصنوعی شکایت کرد. اما حتی اگر چنین بستری وجود نداشته باشد، آن‌ها به سمت تغییر قوانین کپی‌رایت حرکت خواهند کرد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا