تکامل دنیای اسباببازیها؛ ورود عروسکهای هوشمند با فناوری هوش مصنوعی
شرکتهای سازنده اسباببازی بهسراغ طراحی عروسکهای مجهز به هوش مصنوعی برای کودکان رفتهاند. این عروسکها میتوانند بهعنوان جایگزینی برای تماشای تلویزیون و استفاده از تبلتها عمل کنند، اما نگرانیهایی را نیز بهدنبال داشتهاند.
این کالاها بهصورت عروسکهای نرم و دوستداشتنی طراحی شده و از چتباتهای هوشمند بهره میبرند که امکان تعامل و گفتوگو با کودکان را فراهم میکنند. با این وجود، تعدادی از کارشناسان، از جمله «آماندا هس» از روزنامه The New York Times، نسبت به پیامدهای این فناوری ابراز تردید کردهاند. او در تجربهای که با Grem، یکی از عروسکهای شرکت Curio داشت، دریافت که قابلیتهای هوش مصنوعی بیشتر از آنکه به بهبود عروسکهای سنتی کمک کند، میتواند بهعنوان جایگزینی برای والدین ایفای نقش کند.
عروسکهای مجهز به هوش مصنوعی؛ راهی نوین برای سرگرمی کودکان
هس بیان میکند که این عروسکها میتوانند بهطور موقت کودکان را از تماشای تلویزیون یا کار با تبلت باز دارند، اما پیام اصلی این است که کنجکاوی آنها همچنان به دنیای دیجیتال محدود خواهد شد. خبرنگار نیویورک تایمز بعد از یک تجربه چند روزه، در نهایت اجازه داد که فرزندانش با Grem بازی کنند، اما پیش از آن بخش صوتی که به هوش مصنوعی متصل بود را جدا کرد.
شرکت Curio خود را بهعنوان کارگاهی جادویی برای زنده کردن اسباببازیها به تصویر میکشد. محصولات این برند شامل سه عروسک خندان است که هرکدام جیب زیپداری در پشت خود دارند تا جعبه صوتی مجهز به وایفای را درون خود جای دهند. این جعبه صوتی به مدلی از هوش مصنوعی متصل است که برای صحبت با کودکان از سنین 3 سال به بالا طراحی شده است.
یکی از این عروسکها با نام Grem، عروسکی پشمالو با طراحی الهامشده از موجودات کارتونی ژاپنی است که چشمهای آن با دقت دوخته شده است. هدف این عروسکها کاهش زمان استفاده کودکان از نمایشگرها میباشد. پژوهشهای جدید نشان دادهاند که استفاده مداوم از نمایشگر میتواند برای سلامت قلب کودکان مضر باشد.
این عروسکها ترکیبی از اسباببازی و فناوری هوش مصنوعی هستند که هدفشان ارائه تجربهای تعاملی و نوآورانه برای کودکان است، با این حال والدین باید درباره مشکلات احتمالی و پیامدهای ناخواسته ناشی از استفاده از این اسباببازیها هوشیار باشند.