هوش مصنوعی

جدیدترین مدل کارت گرافیک Nvidia در سال ۲۰۲۳

کارت گرافیک قلب تپنده هر کامپیوتر مخصوص بازی است و قطعات دیگر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بدون یک کارت گرافیک قدرتمند که بتواند خروجی تصویر عالی ارائه دهد، تمام محاسبات و فشارهای روی پردازنده و بقیه اجزا به هدر خواهد رفت. در این مطلب قصد داریم آخرین مدل کارت گرافیک Nvidia در سال ۲۰۲۳ را معرفی کنیم. برای این کار، به سراغ مدل‌هایی می‌رویم که اکنون در بازار وجود دارند. البته گمانه زنی‌هایی در مورد معرفی مدل‌های جدیدتر وجود دارد، اما چون چیزی قطعی نشده به آن‌ها نمی‌پردازیم. پس بدون معطلی به سراغ آخرین مدل کارت گرافیکی Nvidia که می‌توانید در بازار تهیه کنید می‌رویم.

آخرین مدل کارت گرافیک Nvidia GeForce

آخرین مدل کارت‌های گرافیک Nvidia که با عدد ۴۰ شناسایی می‌شوند، اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی شدند و کمی بعد به بازار عرضه شدند. این مدل‌ها که در حال حاضر جدیدترین کارت‌های گرافیک Nvidia محسوب می‌شوند، عبارتند از:

  • Nvidia GeForce RTX 4090
  • Nvidia GeForce RTX 4080
  • Nvidia GeForce RTX 4070 Ti

دو مدل از جدیدترین سری کارت گرافیک Nvidia یعنی RTX 4090 و RTX 4080 اواخر سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شدند، در حالی که RTX 4070 Ti در نمایشگاه CES 2023 رونمایی شد و به همین دلیل بین عرضه این مدل‌ها به بازار اختلاف زمانی به وجود آمد. جدول مشخصات کلی این ۳ مدل از جدیدترین کارت‌های گرافیکی Nvidia در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

RTX 4090 RTX 4080 RTX 4070 Ti
معماری Ada Lovelace Ada Lovelace Ada Lovelace
 تعداد هسته‌های Nvidia CUDA ۱۶۳۸۴ ۹۷۲۸ ۷۶۸۰
تعداد هسته‌های رهگیری پرتو ۱۴۴ ۷۶  ۶۰
تعداد هسته‌های تنسور ۵۷۶ ۳۰۴ ۲۴۰
فرکانس (گیگاهرتز) ۲.۵۲ ۲.۵۱ ۲.۶۱
ظرفیت حافظه (گیگابایت) ۲۴ ۱۶ ۱۲
نوع حافظه GDDR6X GDDR6X GDDR6X
توان مصرفی (وات) ۴۵۰ ۳۲۰ ۲۸۵

حال که با مشخصات جدیدترین کارت گرافیک Nvidia آشنا شدید، اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به این کارت‌های گرافیکی داشته باشیم.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090

طبق بیانیه مطبوعاتی انویدیاRTX 4090  سریع‌ترین کارت گرافیک جهان با قدرت، مدیریت آکوستیک و کنترل دمای شگفت انگیز است. به گفته این شرکت، در بازی‌هایی با رهگیری پرتو کامل، RTX 4090 با DLSS 3 تا ۴ برابر سریع‌تر از نسل قبلی یعنی RTX 3090 Ti با DLSS 2 است.

همچنین در بازی‌های مدرن تا ۲ برابر سریع‌تر است و در عین حال همان مصرف برق ۴۵۰ وات را حفظ می‌کند. این پردازنده گرافیکی دارای ۷۶ میلیارد ترانزیستور، ۱۶۳۸۴ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه پرسرعت GDDR6X است. به گفته انویدیا، این کارت گرافیک قادر است نرخ فریم ۱۰۰ را در وضوح ۴K به کاربر ارائه دهد. البته این عملکرد عالی با قیمت ارزانی به دست نمی‌آید. قیمت آخرین مدل کارت گرافیکی Nvidia یعنی RTX 4090 در زمان معرفی ۱۵۹۹ دلار تعیین شد. البته معمولا امکان خرید جدیدترین مدل کارت گرافیک Nvidia با این قیمت وجود ندارد. سازنده‌های مختلفی که این کارت گرافیک را می‌سازند بر اساس سیاست‌های خودشان قیمت فروش را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال اگر بخواهید یک کارت گرافیک msi که بر مبنای RTX 4090 تولید شده را بخرید، باید رقمی در حدود ۱۷۰۰ دلار هزینه کنید.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

فاصله نسبتا زیادی بین RTX 4080 و RTX 4090 وجود دارد. نسبت به برادر بزگتر، RTX 4080 ۴۰ درصد سایه‌ زن‌های کمتری دارد. پهنای باند و ظرفیت حافظه اختصاصی هم ۲۹ درصد کمتر هستند و این باعث می‌شود که RTX 4090 روی کاغذ ۷۰ درصد قوی‌تر به نظر بیاید. با این حال این مدل که یکی از جدیدترین کارت‌های گرافیکی Nvidia در سال ۲۰۲۳ است، کماکان یک کارت گرافیکی بسیار قوی برای گیمر‌ها به حساب می‌آید.

RTX 4080 دارای ۹۷۲۸ هسته CUDA و ۱۶ گیگابایت حافظه پرسرعت GDDR6X است. با DLSS 3، انویدیا ادعا می‌کند که این کارت گرافیک در بازی‌های مدرن ۲ برابر سریع تر از GeForce RTX 3080 Ti و قدرتمندتر از GeForce RTX 3090 Ti با مصرف کمتر است. قیمت این مدل از جدیدترین نسل کارت گرافیکی Nvidia کمی پایین‌تر و ۱۱۹۹ دلار تعیین شده است. اگر می‌خواهید درباره مقایسه عملکرد این کارت گرافیکی با مدل مشابه سال قبل بیشتر بدانید، می‌توانید با ورود به سایت تاپ رایان، در بخش مقالات، مطلب مربوط به مقایسه RTX 4080 با RTX 3080 را مطالعه کنید. برای یافتن آسان و سریع این مقایسه همه جانبه، می‌توانید عبارت «مقایسه کارت گرافیک RTX 4080 و RTX 3080 تاپ رایان» را جستجو کرده و از طریق نتیجه اول، وارد وبلاگ تاپ رایان بشوید.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4070 Ti

در حالی که انویدیا در ابتدا دو نسخه از RTX 4080 را معرفی کرد – یکی با ۱۲ گیگابایت GDDR6X VRAM و دیگری با ۱۶ گیگابایت – مدل ۱۲ گیگابایتی با واکنش‌هایی از سوی گیمرها مواجه شد. مشکل این بود که با توجه به نام مدل این کارت گرافیکی Nvidia، تصور می‌کنید تنها تفاوت بین مدل ها مقدار حافظه اختصاصی است، اما اشتباه می‌کنید. مدل ۱۲ گیگابایتی نیز نسبت به مدل ۱۶ گیگابایتی دارای هسته‌های CUDA، Tensor-TFLOP، RT-TFLOP و Shader TFLOP کمتری بود. این تفاوت به قدری چشمگیر بود که بسیاری از گیمرها اعلام کردند که نسخه ۱۲ گیگابایتی نباید با اسم RTX 4080 عرضه شود.

پس از واکنش‌هایی که به نسخه ۱۲ گیگاباتی RTX 4080 به وجود آمد، انویدیا در اکتبر ۲۰۲۲ تایید کرد که مدل ۱۲ گیگابایتی عرضه نخواهد شد. انویدیا در بیانه‌ای اعلام کرد: نسخه ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 یک کارت گرافیک فوق العاده است، اما نام آن درست نیست. وجود دو کارت گرافیک متفاوت با نام ۴۰۸۰ گیج کننده است. پس از آن، این کارت گرافیکی با نامی جدید در CES 2023 دوباره معرفی شد.

Nvidia GeForce RTX 4070 Ti با ۷۶۸۰ هسته CUDA و ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6X عرضه می‌شود که آن را در رده پایین پردازنده‌های گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 40 قرار می‌دهد، اگرچه طبق گفته انویدیا، وقتی DLSS 3 را فعال می‌کنید (که برای کارت‌های گرافیکی سری ۴۰ منحصر به فرد است) RTX 4070 Ti هنوز به طور قابل توجهی سریع‌تر از نسل گذشته یعنی RTX 3090 Ti است. قیمت این مدل از آخرین نسل کارت گرافیکی Nvidia نسبت به دو مدل دیگر، کمتر و برابر با ۷۹۹ دلار است. البته کماکان خریدن این کارت گرافیک با این قیمت میسر نیست. با نگاهی به قیمت کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 Ti مشخص می‌شود که برای خرید آن باید مبلغی در حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه کنید.

سخن پایانی

خرید آخرین مدل کارت گرافیک Nvidia GeForce برای یک سیستم گیمینگ پرقدرت که برای اجرای جدیدترین بازی‌ها با بهترین کیفیت تجهیز می‌شود، ضروری به نظر می‌رسد. در این مطلب به معرفی آخرین مدل‌های کارت گرافیک Nvidia که در سال ۲۰۲۳ در دسترس هستند پرداختیم. پس از آن مشخصات آخرین مدل کارت گرافیکی Nvidia را به طور کلی بررسی کردیم و نگاهی به اعداد و ارقام هر مدل داشتیم.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده مدل‌های دیگر کارت گرافیک Nvidia، از بخش کارت گرافیک فروشگاه اینترنتی تاپ رایان دیدن کنید. در بخش کارت گرافیک فروشگاه اینترنتی تاپ رایان کارت‌های گرافیک Nvidia بر اساس برند تولید کننده و سری به صورت اختصاصی دسته بندی شده‌اند. برای مشاهده کارت گرافیک‌های تخصصی کافیست از آدرس toprayan.com وارد سایت شده یا به سادگی با جستجوی عبارت «خرید کارت گرافیک تاپ رایان» در گوگل، روی نتیجه اول کلیک کنید. خرید آخرین مدل کارت گرافیک Nvidia از فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، تجربه‌ای دلپذیر از یک خرید اینترنتی مطمئن را برای شما رقم خواهد زد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا