هوش مصنوعی

بریتانیا تحقیقاتش درباره شرکت‌های هوش مصنوعی مولد را آغاز خواهد کر

یک هفته پس از اینکه سازمان ضدانحصار رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) با خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت مخالفت کرد، اکنون این سازمان اعلام کرده است که تحقیقات ضدانحصار خود را درباره مدل‌های هوش مصنوعی مولد بسیار محبوب مانند Clara از انویدیا و همچنین مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند ChatGPT و Bard، آغاز خواهد کرد.

«سارا کاردل»، مدیراجرایی CMA در بیانیه‌ای گفت:

«در این بررسی اولیه روی سؤالاتی تمرکز خواهد شد که CMA بهترین موقعیت را برای رسیدگی به آن‌ها دارد: پیامدهای احتمالی توسعه مدل‌های هوش مصنوعی برای رقابت و حمایت از مصرف‌کننده چیست؟»

CMA از شرکت‌های تولید‌کننده هوش منصوعی مولد خواسته است تا 2 ژوئن سال 2023 موارد موردنظر خود را برای بررسی ارسال کنند. پس از جمع‌آوری تمام اسناد مربوطه و سپس تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها، CMA گزارش نهایی خود را در سپتامبر 2023 منتشر خواهد کرد.

کاردل اضافه می‌کند:

«بسیار مهم است که مزایای بالقوه این فناوری متحول‌کننده به‌آسانی در دسترس کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان بریتانیا قرار بگیرد و از مردم در برابر مسائلی مانند اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده محافظت شود.»

موارد قابل بررسی از مدل هوش مصنوعی

به‌طور کلی، رگولاتور بریتانیا اعلام کرد که بررسی‌های اولیه آن درباره مدل‌های هوش مصنوعی شامل موارد زیر می‌شود:

  • نحوه تکامل بازارهای رقابتی برای مدل‌های پایه و کاربرد آن‌ها
  • فرصت‌ها و خطراتی که این مدل‌ها برای رقابت و حمایت از مصرف‌کننده به‌همراه خواهند داشت
  • تولید دستورالعمل‌هایی برای حمایت از رقابت و مصرف‌کنندگان

در همین حال، «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نیز اخیراً با مدیران عامل شرکت‌های بزرگ هوش مصنو‌عی، ازجمله OpenAI (خالق ChatGPT)، مایکروسافت (سرمایه‌گذار OpenAI) و آلفابت (شرکت مادر گوگل و مالک هوش مصنو‌عی Bard) دیدار کرده است و پیش از آن، دولت آمریکا از برنامه‌های جدیدی برای کاهش خطرات هوش مصنو‌عی رونمایی کرده بود.

ChatGPT به‌دلیل توانایی‌اش در ارائه اطلاعات مختلف، یک شبه به ستاره‌ای برای کاربران سراسر جهان تبدیل شد. تاکنون به دستاوردها و کاربردهای فوق‌العاده‌ای ازجمله تشخیص سرطان و تبدیل افکار ذهنی به متن برای هوش مصنوعی اشاره شده است. بااین‌حال، این نگرانی نیز وجود دارد که هوش مصنوعی در آینده جایگزین نیروی کار انسانی خواهد شد. در این رابطه، اخیراً در گزارشی به اعتصاب اتحادیه نویسندگان آمریکا اشاره شد و همچنین مهندسان نرم‌افزار شرکت‌های فناوری نیز نگرانی‌های خود مبنی بر جایگزین‌شدن توسط هو‌ش مصنوعی را اعلام کرده بودند.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا