هوش مصنوعی

ابررایانه هوش مصنوعی گوگل سریع‌تر و کارآمدتر از فناوری انویدیا است

گوگل جزئیات جدیدی را درباره ابررایانه‌ای که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند، ارائه کرد و مدعی شد که آن‌ها از سیستم‌های مشابه انویدیا سریع‌تر و کارآمدتر هستند.

تراشه سفارشی گوگل با نام واحد پردازش تنسور یا TPU برای بیش از 90 درصد کارهای مربوط به آموزش هوش مصنوعی این شرکت مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. به نقل از رویترز، این غول فناوری مقاله‌ای علمی منتشر کرده است که در آن توضیح می‌دهد با استفاده از سوئیچ‌های اپتیکال سفارشی خود بیش از 4000 تراشه را در یک ابررایانه استفاده کرده است.

گوگل

مقایسه ابررایانه گوگل و انویدیا

در این مقاله گوگل اعلام می‌کند که تراشه‌های ابررایانه آن تا 1.7 برابر سریع‌تر و 1.9 برابر بازده انرژی بیشتری را نسبت به سیستم‌های مبتنی بر تراشه A100 انویدیا ارائه می‌کنند. گوگل همچنین می‌گوید که نسل چهارم تراشه خود را با تراشه پرچمدار فعلی انویدیا، یعنی H100 مقایسه نکرده است؛ زیرا H100 بعد از تراشه گوگل به بازار آمده و با فناوری جدیدتری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید ...   اپل احتمالاً روی یک مربی هوش مصنوعی برای ورزش و سلامتی کار می‌کند

غول موتور جستجو همچنین به این موضوع اشاره کرده که ممکن است روی یک TPU جدید برای رقابت با انویدیا H100 کار کند؛ اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

بهبود در این زمینه برای شرکت‌هایی که ابررایانه‌های هوش مصنوعی می‌سازند به یک نقطه رقابت اصلی تبدیل شده است، زیرا مدل‌های به اصطلاح زبان بزرگی که فناوری‌های قدرتمندی مانند Bard گوگل و ChatGPT را تقویت می‌کنند، به‌اندازه‌ای بزرگ شده‌اند که ذخیره‌سازی آن‌ها روی یک تراشه امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال، مدل زبان بزرگ PaLM گوگل طی 50 روز توسط ابررایانه‌ای با 4000 تراشه آموزش داده شده است.

گوگل در حالی جزئیات بیشتری درباره ابررایانه خود منتشر کرده که این سیستم از سال 2020 در یک مرکز داده در شهرستان مایز، اوکلاهاما، مشغول به کار بوده است. به گفته گوگل، استارتاپ Midjourney برای آموزش مدل خود که براساس توضیحات متنی کاربران، تصویر تولید می‌کند، از این سیستم استفاده کرده است.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا