هوش مصنوعی

میرا موراتی؛ یکی از جذاب‌ترین افراد در دنیای هوش مصنوعی

همه ما Open AI را با ChatGPT و Dall-E می‌شناسیم؛ اما احتمالاً ستاره اصلی این شرکت، «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری آن است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با 6 حقیقت جذاب درباره موراتی آشنا کنیم.

موراتی متولد آلبانی و یکی از کارمندان سابق تسلا محسوب می‌شود که مسئولیت توسعه خودروی مدل ایکس تسلا را بر عهده داشت. او از سال ۲۰۱۸ به OpenAI پیوسته و با اعضای تیمش روی تقویت محصولات این شرکت تمرکز کرده‌ است. درصورت موفقیت این محصولات، میلیاردها دلار نصیب OpenAI خواهد شد و محصولات این شرکت می‌توانند پرسروصداترین محصولات سیلیکون ولی از زمان آیفون شوند.

حقایقی درباره میرا موراتی

در این مطلب قصد داریم بیشتر با موراتی آشنا شویم.

میرا موراتی

او سابقه‌ای طولانی در تأثیرگذاری روی نحوه تعامل مردم با فناوری‌های جدید دارد

تاریخ علاقه‌مندشدن موراتی به هوش مصنوعی به سال ۲۰۱۳ که در تسلا مشغول به کار شد، بازمی‌گردد. در آن زمان تسلا درحال انتشار نسخه‌های اولیه Autopilot، نرم‌افزار کمک‌راننده مجهز به هوش مصنوعی خود و همچنین کار روی ربات‌های مجهز به AI برای استفاده در کارخانه‌های خود بود. این فعالیت‌ها باعث شد موراتی به‌دنبال کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در دنیای واقعی باشد.

موراتی در سال ۲۰۱۶ به لیپ موشن، شرکت نرم‌افزاری آمریکایی پیوست تا روی یک سیستم واقعیت افزوده برای جایگزینی آن با کیبورد کار کند. او به‌عنوان معاون بخش تولید و مهندسی، امیدوار بود انسان بتواند تعامل با کامپیوتر را به‌صورت شهودی به شکل بازی با یک توپ امکان‌پذیر کند؛ اما فوراً فهمید که فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده هنوز برای عموم مردم قابل استفاده نیستید و تا دستیابی به چنین وضعیتی فاصله دارد.

به همین دلیل قدم بعدی را برداشت و به این نتیجه رسید که فناوری برای دستیابی به پیشرفت گسترده باید درزمینه ارائه راه‌حل‌ها برای حل چالش‌ها، مؤثر واقع شود. چنین تفکری در سال ۲۰۱۸ او را به‌سمت OpenAI و نظارت بر پروژه‌های ایجاد ChatGPT و Dall-E هدایت کرد.

او جزو نخستین موافقان آزمایش عمومی محصولات است

با اینکه گوگل بخش عمده‌ای از پژوهش‌های هوش مصنوعی خود را به‌صورت مخفیانه در آزمایشگاه انجام می‌دهد و از سوی دیگر توانایی‌های ارنی (Ernie)، چت‌بات هوش مصنوعی بایدو، برای کاربران خارج از چین هنوز تا حدود زیادی شناخته‌شده نیست، محصولات OpenAI به‌شکل گسترده‌ای در دسترس عموم مردم هستند.

موراتی دوست دارد محصولات این شرکت را به‌صورت عمومی آزمایش کند و در مورد موضوع این‌چنین گفته است:

«می‌توان محصولات را به‌صورت مخفیانه و بدون حضور کاربران نهایی آن‌ها آزمایش کرد؛ اما سؤال این است که آیا در چنین شرایطی در مسیر درستی هدایت می‌شویم؟»

او معتقد است ایجاد هوش عمومی مصنوعی در فضای محدود آزمایشگاه می‌تواند منجر به ایجاد شوک اجتماعی شود و حتی ممکن است پس از عرضه، مخرب‌تر گردد. آموزش مدل‌های زبانی OpenAI از طریق یادگیری تقویتی با بهره‌مندی از بازخورد انسان و یافتن روشی برای مشارکت دادن عموم مردم برای گفت‌وگو با AI برای رفع هرگونه چالش مرتبط با نحوه عملکرد هوش مصنوعی، تأثیرگذارتر از سایر روش‌ها است.

او حامی قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی است

افزایش سرعت استفاده از AI و بحث در مورد آن زمینه‌ساز ایجاد ترس در مورد توانایی‌های این فناوری شده است؛ سیستم‌های هوش مصنوعی آخرالزمانی نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده‌اند؛ اما نگرانی اصلی دست یافتن افراد شرور با اهداف مخرب به هوش مصنوعی مولد جهت اشاعه اطلاعات نادرست یا انجام اقدامات آسیب‌زننده به گروه خاصی از افراد است.

موراتی به موارد خاصی اشاره نکرده است، اما به‌صراحت گفته که حوزه هوش مصنوعی به قانون نیاز دارد و در گفت‌وگویی با برنامه تلویزیونی Daily Show در این مورد این‌چنین گفته است:

«در OpenAI چند فیلسوف و اخلاق‌شناس داریم؛ اما به نظرم واقعاً سؤالات اجتماعی بزرگی وجود دارند که نباید تنها فناوری‌شناسان در مورد آن‌ها اظهارنظر کنند.»

او در مصاحبه‌ای با مجله تایم بار دیگر در مورد این موضوع تأکید کرد و این‌چنین گفت:

«ما در این لحظه خاص احساس می‌کنیم روی نحوه شکل‌دهی جامعه توسط فناوری و پیامدهای آن کنترل داریم و هم فناوری ما را شکل می‌دهد و هم ما فناوری را شکل می‌دهیم. درضمن سؤالات زیادی در مورد تأثیر اجتماعی و همچنین سؤالات اخلاقی و فلسفی زیادی وجود دارند که باید تمام آن‌ها را در نظر بگیریم. برای پاسخ‌دهی به این سؤالات باید افراد مختلفی مثل فیلسوفان، دانشمندان اجتماعی، هنرمندان و صاحب‌نظران علوم انسانی مشارکت داشته باشند.»

او روی نحوه تعامل انسان با هوش مصنوعی متمرکز شده است

به‌نظر می‌رسد علی‌رغم اعتماد موراتی به توانایی‌های OpenAI، نمی‌خواهد علاقه «سم آلتمن»، مدیرعامل این شرکت، برای کشف قابلیت‌های فناوری حساس هوش عمومی مصنوعی (AGI) را دنبال کند. اگرچه آلتمن استعداد خبرسازی برای داستان‌های ترسناک علمی-تخیلی مرتبط با استفاده‌های مخرب از هوش عمومی مصنوعی را دارد، اما موراتی بیشتر می‌خواهد روی نحوه تعامل عموم انسان‌ها با هوش مصنوعی متمرکز شود.

بیشتر بخوانید ...   آینده نامعلوم با هوش مصنوعی؛ چرا نویسندگان هالیوود اعتصاب کرده‌اند؟

او دوست دارد برای مشخص‌کردن این موضوع که آیا کامپیوتر مانند انسان فکر می‌کند یا نه، در مورد turing test بازنگری کند. turing test روشی برای پرس‌وجو و بررسی در حیطه هوش مصنوعی است که برای مشخص‌کردن موضوع مذکور استفاده می‌شود. او تصمیم گرفته است طیف گسترده‌ای از وظایف شناختی را در turing test دخیل کند؛ اما درکل می‌خواهد انسان‌های زنده و واقعی سیستم‌های OpenAI را آموزش دهند.

او امیدوار است نسل بعدی GPT دردسرهای کمتری ایجاد کند

تعداد کاربران ماهانه فعال ChatGPT تنها دو ماه پس از راه‌اندازی آن به ۱۰۰ میلیون نفر رسید. طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت تحلیلی سیمیلار وب (Similarweb)، این چت‌بات هوش مصنوعی سریع‌ترین رشد در میان اپلیکیشن‌های مصرفی در تاریخ را داشته است (به عنوان مثال تعداد کاربران تیک‌تاک طی ۹ ماه و تعداد کاربران اینستاگرام طی ۲.۵ سال به این میزان رسیده است).

ChatGPT

موراتی قبل از انتشار رسمی GPT 4، نسل جدید چت‌بات AI OpenAI، می‌دانست که این ابزار هوش مصنوعی بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. به اعتقاد او هیجان کمتر، بهتر است.

GPT 4

موراتی به GPT 4 به چشم شانسی برای رشد فرصت‌ها برای عموم مردم نگاه می‌کرد. مثلاً می‌خواست به اساتید نشان دهد که هوش مصنوعی مولد بسیار فراتر از ابزاری است که تنها دانشجویان برای مقاله‌نویسی با آن تقلب کنند و ثابت کند که این ابزار AI می‌تواند برای نوشتن برنامه‌های درسی و کمک به آموزش دانشجویان با روش‌های جدید نیز استفاده شود. او در مورد این موضوع این‌چنین گفته است:

«با ChatGPT می‌توانید تعامل بی‌مرزی با هوش مصنوعی برقرار کنید و از آن برای آموزش موضوعات پیچیده براساس روش موردنظر کمک بگیرید. این ابزار می‌تواند یک معلم خصوصی شود.»

او به منابع مختلف فرهنگی علاقه دارد

موضوع یکی از فیلم‌های موردعلاقه موراتی، هوش مصنوعی مخربی است که همه را می‌کشد. او گفته فیلم 2001: A Space Odyssey با موسیقی و فضای تخیلی‌اش هنوز هم قوه تخیل او را تحریک می‌کند؛ مخصوصاً سکانس نفس‌گیر فرود شاتل فضایی با موسیقی دانوب آبی ساخته اشتراوس.

آهنگ پارانویید اندروید ساخته گروه موسیقی ریدیوهد و مجموعه شعر مرثیه‌های دوینو اثر راینر ماریا ریلکه، از دیگر عناصر فرهنگ الکترونیکی الهام‌بخش برای موراتی هستند. او در مورد پارانویید اندروید گفته است که این اثر تعالی‌بخش‌ترین موسیقی که شنیده‌ام، نیست؛ اما زیبا است و تفکر را تحریک می‌کند.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا