مدل OpenAI موفق به پیروزی بر گراک در مسابقات نهایی شطرنج هوش مصنوعی شد
مدل هوش مصنوعی o3 متعلق به OpenAI موفق به غلبه بر مدل Grok 4 از xAI گردید و به قهرمانی در تورنمنت شطرنج هوش مصنوعیهای چندمنظوره نائل شد. در جریان این رقابت، Grok اشکالات قابل توجه و عجیبی را مرتکب شد و به این ترتیب، دوباره رقابت بین «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، و «ایلان ماسک»، مدیر xAI، بار دیگر داغ شد.
این رویداد که در بستر Kaggle توسعه یافته توسط گوگل برگزار گردید، با مسابقات تاریخی همچون رویارویی «گری کاسپاروف» و دیپبلو تفاوت اساسی داشت. در اینجا خبری از کامپیوترهای فوق تخصصی در شطرنج نبود، بلکه مدلهای زبانی بزرگ و عمومی که برای فعالیتهای روزمره طراحی شده بودند، در یکدیگر به رقابت پرداختند تا قابلیتهای «استدلال» و «یادگیری استراتژیک» خود را به نمایش بگذارند. در این تورنمنت سه روزه، هشت مدل هوش مصنوعی از شرکتهای برجستهای چون xAI، گوگل، OpenAI، آنتروپیک و همچنین کمپانیهای چینی DeepSeek و Moonshot AI با یکدیگر به مبارزه پرداختند.
شکست Grok در برابر مدل OpenAI در مسابقه شطرنج
تا پیش از برگزاری فینال، بهنظر میرسید Grok 4 قویترین شرکتکننده این رقابتهاست. «پدرو پینهاتا» (Pedro Pinhata) از وبسایت Chess مینویسد: «تا پیش از مسابقات نیمهنهایی، به نظر میرسید هیچ چیزی نمیتواند Grok را متوقف کند… اما این ادعا در روز آخر به چالش کشیده شد.» در مراحل پایانی، Grok با ارائه یک بازی دارای خطاهای فاحش در برابر مدل o3 OpenAI به شدت شکست خورد. «هیکارو ناکامورا» (Hikaru Nakamura)، استاد بزرگ شطرنج، در جریان پخش زنده این مسابقات اظهار داشت: «Grok در این بازیها خطاهای زیادی مرتکب شد، در حالی که OpenAI وضعیت بهتری داشت.»
اشکالات Grok به قدری بیسابقه بود که در چندین مسابقه به سادگی وزیر خود را از دست داد؛ اشتباهی که در سطوح عالی شطرنج نادر بهشمار میآید.
ایلان ماسک، پیش از آنکه فینال آغاز شود و شاید به منظور پیشبینی شکست، سعی کرد تا اهمیت این رقابت را کمرنگ جلوه دهد. او در پستی در ایکس نوشت که موفقیتهای قبلی Grok در این تورنمنت، صرفاً به عنوان یک «اثر جانبی» تلقی میشود و شرکت xAI «تقریباً هیچ تلاشی برای دستیابی به موفقیت در شطرنج نکرده است.» این اظهارات بهعنوان تلاشی برای مدیریت شکست در برابر رقیب دیرینهاش، سم آلتمن، ارزیابی میشود؛ هر دو فردی که به داشتن هوشمندترین مدلهای هوش مصنوعی جهان افتخار میکنند.
به طور کلی، بازیهای استراتژیک پیچیده مانند شطرنج همواره به عنوان معیاری برای سنجش هوش و توانایی ماشینها مورد استفاده قرار گرفتهاند. پیروزی تاریخی آلفاگو (محصول دیپمایند گوگل) بر قهرمان جهانی، «لی سه-دول» (Lee Se-dol)، که منجر به بازنشستگی او شد، نشاندهنده این است که هوش مصنوعی میتواند در استراتژیهای پیچیده، از انسان جلو بزند. این تورنمنت نیز به وضوح نشان داد که مدلهای زبانی بزرگ فراتر از تولید متن، در حال یادگیری مهارتهای استدلال عمیق هستند.