بازار خودرو

ورود شاهین پلاس دنده‌ای به بازار، گران‌ترین دنده‌ای از سایپا

طبق اخبار منتشر شده از رسانه‌های خودرویی داخلی، شرکت سایپا برنامه‌ریزی کرده است که از شهریورماه سال ۱۴۰۴، تولید نسخه دنده‌ای شاهین پلاس را آغاز کند. این خودرو مشخصات فنی مشابهی با مدل نوآ پارس‌خودرو خواهد داشت؛ مدلی که به عنوان تندر ۹۰ ایرانی شناخته می‌شود. در صورتی که شاهین پلاس دنده‌ای با استقبال خوبی مواجه شود، این محصول احتمالا عنوان گران‌ترین خودروی سایپا با گیربکس دنده‌ای را به خود اختصاص خواهد داد.

تولید و عرضه شاهین+ دنده‌ای به دنبال عملکرد ضعیف سایپا در تحویل خودروهای شاهین ثبت‌نامی شکل گرفت. این شرکت پس از ارائه محدود شاهین G‌ اتوماتیک، تصمیم گرفت تا شاهین پلاس اتوماتیک را با پیشرانه و نوع گیربکس متفاوتی به بازار بفرستد.

موتور M15‌ توربوشارژر که روی شاهین G نصب شده است

هم‌اکنون به نظر می‌رسد که شاهین G‌ به آرامی از خط تولید شرکت کنار گذاشته خواهد شد و جای خود را به شاهین+ دنده‌ای خواهد داد. البته بهتر است نسبت به عملکرد خودروسازان ایرانی به سرعت قضاوت نکنیم. ممکن است تولید شاهین G یا شاهین GL با پیشرانه M15TC همچنان در مقیاس محدود ادامه یابد.

مشخصات فنی و امکانات شاهین پلاس دنده‌ای

شاهین پلاس دنده‌ای مانند نسخه خودکار این خودرو از موتور ۱.۶ لیتری چهارسیلندر ME16 استفاده می‌کند. این پیشرانه که به طور طبیعی تنفس می‌کند، در واقع نسخه‌ای ایرانی از پیشرانه EC5 گروه پژوسیتروئن به شمار می‌آید. این موتور توسط ایران‌خودرو تحت عنوان TU5 پلاس در خودروهای تارا و رانا پلاس مورد استفاده قرار گرفته است. حداکثر خروجی پیشرانه ME16 برابر با ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور خواهد بود.

جعبه دنده پنج سرعته دستی که در پارس نوآ نیز به کار رفته، در شاهین پلاس دنده‌ای نیز استفاده شده است. این گیربکس نسبت به مدل دنده‌ای شاهین G از کد فنی متفاوتی برخوردار است. در مدل‌های شاهین G و شاهین GL از گیربکس پنج سرعته مشابهی که در خودروهای برلیانس نیز به کار رفته استفاده شده بود. سایر بخش‌های فنی شاهین پلاس دنده‌ای با شاهین G مشترک و هم‌سان است.

سایپا هنوز کاتالوگ رسمی شاهین+ دنده‌ای را منتشر نکرده است، اما می‌توان انتظار داشت که این خودرو با امکانات زیر عرضه شود:

فرمان برقی با کمک کم، استارت دکمه‌ای، سانروف، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی از جنس چرم مصنوعی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندرویدی، آینه‌های تاشو برقی و گرم‌کن صندلی‌های جلو از جمله این امکانات خواهند بود.

<pپیش‌بینی می‌شود که شاهین+ دنده‌ای در محدوده قیمتی بین شاهین G و تارا دنده‌ای V1 پلاس عرضه شود. بنابراین انتظار می‌رود که قیمت این خودرو با توجه به وضعیت کنونی بازار، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تعیین گردد.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا