رشد شگفتانگیز حریف گوگل؛ Perplexity در ماه گذشته ۷۸۰ میلیون درخواست را ثبت کرد
در جریان اجلاس فناوری بلومبرگ، مدیرعامل Perplexity اعلام کرد که این موتور جستجوی هوش مصنوعی در ماه مه توانسته است 780 میلیون درخواست را پردازش کند و با نرخ رشد ماهانه بیش از 20 درصد، به سرعت در حال نزدیک شدن به هدف یک میلیارد جستجو در هفته است. او همچنین فلسفه طراحی مرورگر جدید «Comet» را بهعنوان یک «سیستمعامل شناختی» معرفی کرد که میتواند بهصورت بنیادی نحوه تعامل انسان با اینترنت را دگرگون کند.
بر اساس گزارش تککرانچ، «آراویند سرینیواس» (Aravind Srinivas)، مدیرعامل این شرکت هوش مصنوعی، در کنفرانس فناوری بلومبرگ آماری چشمگیر از پیشرفت این پلتفرم ارائه داد. به گفته وی، موتور جستجوی هوشمند مذکور در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) 780 میلیون درخواست (Query) از سوی کاربران خود دریافت کرده است و در حال حاضر با نرخ رشد ماهانه بالای 20 درصد، بهسرعت در حال توسعه است.
سرینیواس با اشاره به این رشد تحسینبرانگیز بیان کرد: «اگر بتوانیم این سرعت پیشرفت را حفظ کنیم، ظرف یک سال آینده به حدود یک میلیارد جستجو در هفته دست خواهیم یافت. این صعود قابل توجه است، به یاد میآورید که در روزهای ابتدایی فعالیتمان در سال 2022 تنها 3 هزار جستجو در روز داشتیم که امروزه به 30 میلیون جستجو در روز رسیده است.»
رشد رو به افزایش درخواستهای کاربران از Perplexity
مدیرعامل پرپلکسیتی بر این نکته تأکید کرد که بخش عمدهای از امیدهای این شرکت برای ادامه این رشد، به مرورگر جدیدشان Comet وابسته است. او توضیح داد که هدف از ایجاد این مرورگر، تغییر نقشی است که هوش مصنوعی در آن ایفا میکند؛ از تبدیل به یک «پاسخدهنده» به یک «اقدامکننده».
به اعتقاد سرینیواس، برای دستیابی به این هدف، لازم است که مفهوم مرورگر بهطور کلی مورد بازنگری قرار گیرد و یک سیستم هیبریدی ایجاد شود که بهطور همزمان محاسبات را بین دستگاه کاربر (کلاینت) و سرور تقسیم کند. او Comet را نه همچون یک مرورگر عادی در میان سایر مرورگرها، بلکه بهعنوان یک سیستمعامل شناختی معرفی کرد:
«این سیستم همیشه در کنار شماست، چه در کار و چه در زندگی، و وظیفه مرور وب را بر عهده میگیرد. ما دیگر صرفاً برای مرور در اینترنت حضور نداریم، بلکه در آن زندگی میکنیم. یک هوش مصنوعی فعال و دارای شخصیسازی باید در کنار شما باشد و به همین دلیل است که لازم است یک مرورگر کاملاً نوآورانه طراحی کنیم.»
سرینیواس همچنین به جنبه تجاری این پروژه اشاره کرد و توضیح داد که یکی از دلایل اصلی برای ایجاد یک مرورگر اختصاصی، امکان ردیابی فعالیت کاربران فراتر از اپلیکیشن پرپلکسیتی است. این ویژگی به شرکت اجازه میدهد تا بر اساس دادههای کاربران، تبلیغات ویژه (Premium Ads) را ارایه کند؛ مدلی که به گفته او، مشابه راهی است که گوگل برای تبدیلشدن به غول تبلیغاتی امروز طی کرده است.