نیسان قشقایی؛ از گذشته تا آینده
نیسان قشقایی خودرویی شکیل و ساده با امکاناتی رو به رشد و مطابق با آنچه است که از یک خودروی ژاپنی می توان انتظار داشت! این خودروی خانوادگی که بیشتر مناسب یک خانواده کم جمعیت است تا کنون در ۳ نسل مختلف وارد ایران شده است.
نیسان قشقایی مبدا ورود شرکت خودروسازی نیسان به ساخت و طراحی و عرضه خودروهای کراس اوور کامپکت است.
کراس اوور کامپکت یا Compact Crossover در واقع به خودروهایی گفته می شود که اندازه آن ها و نوع طراحی آن ها نسبت به شاسی بلندهای فول سایز (یا شاسی بلند های کامل که موسوم به Fullsize SUVs هستند) طراحی کوچکتری دارند. هدف از طراحی خودروهای کامپکت در اصل بهینه سازی محیط زیست، زیست اجتماعی ساده تر، مصرف کمتر سوخت شهری است. در عین حال این خودروها از نسل شاسی بلند های بزرگتر و فول سایز امکاناتی نظیر جای بیشتر برای سرنشینان، ارتفاع از سطرح زمین و حتی فضای کافی برای بار نیز بهره مند هستند. از دیگر امتیازهای مشترک کامپکت ها و فول سایزها اشتراک آن ها در سیستم های چهارچرخ متحرک است.
معرفی نیسان قشقایی: تاریخچه و تکامل مدل ها
از سال ۲۰۰۶ تا کنون سه نسل مختلف از کراس اور کامپکت نیسان قشقایی طراحی و تولید شده که البته نسل چهارم آن شامل خودروهایی است که می توانید به طور کامل ان ها را شخصی سازی کنید. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد این نسل ها خواهیم داشت.
۱. نیسان قشقایی نسل اول (۲۰۰۶۲۰۱۳): جرقه های نسل جدید کراس اوور
نیسان قشقایی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ طراحی و ارائه شد. این خودروی شاسی بلند کوچک، به دلیل تنوع در طراحی و امکانات رفاهی مناسبی که داشت خیلی زود جای خود را در میان خودروهای پرفروش ژاپنی باز کرد.
موتور این خودرو که عمر شادابی آن در بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ بوده است ۲ لیتری بوده و با گیربکس CVT، خروجی قدرت عالی در انداازه ۱۳۹ اسب بخار و گشتاوری به اندازه تقریبی ۱۹۶ نیوتن متر را در کارنامه خود ثبت کرده است.
گیربکس CVT یا CVT (Continuously Variable Transmission) یا گیربکس متغیر پیوسته شیوه ای از انتقال قدرت را اتخاد می کند که با کمک آن برخلاف خودروهایی که از دنده سنتی استفاده می کنند، به طور پیوسته انتقال قدرت در نظر گرفته شده و انجام می شود و حتی نیازی نیست که دنده های مشخصی را تغییر داد. البته که گیربکس CVT را نمی توان به عنوان دنده اتومات درنظر گرفت اما شباهت هایی هم با هم دارند.
امتیازهای گیربکس CVT به مدل سنتی:
انتقال روان قدرت
مصرف سوخت بهینه تر
عملکرد نرم و روان و راحت
بدون نیاز به تعویض دنده ها
گیربکس CVT نوعی سیستم انتقال قدرت در خودروها است که برخلاف گیربکس های سنتی با دنده های ثابت، به طور پیوسته و بدون تغییر دنده های مشخص، انتقال قدرت را مدیریت می کند.
از نظر اندازه اولین نسل های نیسان قشقایی به میزان ۴۳۱۵ میلی متر طول و ۱۷۸۳ میلی متر عرض به همراه ۱۶۰۶ ارتفاع ارائه شده است. دقیقا ۳ سال بعد از تولید اولین نسل های نیسان قشقایی، از سال ۲۰۰۹ ایران اقدام به مونتاژ این خودرو کرد و استقبال پیش بینی شده ی نسبی در ایران از این خودرو صورت گرفت.
Bama
نیسان قشقایی نسل دوم (۲۰۱۴۲۰۲۰): طراحی جادار تر با پیشرانه های توسعه یافته
همیشه از نسل های جدید خودروها انتظار داریم که مشکلات نسل قبلی کاملا برطرف شده و امتیازهای جدیدی به خودرو اضافه شده باشد که در مورد کراس اوور نیسان قشقایی نیز چنین چیزی را در سال ۲۰۱۴ شاهد بودیم. طراحی این خودرو به روز تر شد و امکانات پیشرفته تری برای آن در نظر گرفته شد به طوری که بسیاری از دارندگان نسل قبلی تصمیم به ارتقای خودروی خود گرفتند. از جمله امتیازهای نسل دوم این خودرو که توانست آن را تا ۶ سال محبوب نگه دارد موارد زیر هستند:
طراحی ظاهری جدید
افزایش فضای داخلی برای سرنشینان
ارائه دو مدل مختلف موتور (موتور ۱.۲ لیتری توربو و ۱.۶ لیتری دیزلی)
درست یک سال بعد از تولید اولین خودروهای نسل دوم نیسان قشقایی در ایران نیز به مدت ۳ سال یعنی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ استقبال خوبی از نیسان قشقایی صورت گرفت.
۳. نیسان قشقایی نسل سوم (۲۰۲۱تا کنون): ترکیب هوشمندی و پایداری
در نهایت شرکت نیسان تصمیم گرفت نسل سوم این خودروی دوست داشتنی را در سال ۲۰۲۱ ارائه کند. اولین امتیازهای این نسل برای معرفی نیسان قشقایی نسل سوم شامل وزن کمتر، بهینه سازی بیشتر مصرف سوخت نسبت به نسل های قبلی شهرت یافته است. البته نباید فراموش کنیم که طراحی این خودرو از نوع ماژولار یا مادولار بوده و از سیستم ترکیبی استفاده شده که توسعه یافته شرکت های مطرح خودروسازی است. این سیستم را اصطلاحا پلتفرم CMFC (Common Module Family C) می نامند و ارائه کننده آن شرکت های قدرقدرتی مثل آلاینس رنونیسانمیتسوبیشی هستند.
موتورهای توربو و هیبریدی این خودرو قادر هستند قدرتی در بازه ۱۴۹ تا ۱۸۷ اسب بخار ارائه کنند. با اینکه نسل های اول با کمی تردید وارد ایران شد و در پی آن نسل دوم با یک سال تاخیر از رونمایی، در ایران پوشش داده شد، اما شاید به دلیل افزایش رقبا شرکت نامی خودرو با حدود ۲ الی ۳ سال تامل این خودرو را راهی ایران کرد. نیسان قشقایی ۲۰۲۳ با گیربکس CVT و با موتور ۲ لیتری هم اکنون در بازار ایران به فروش می رسد. از جمله امکانات این نسل می توان به موارد زیر اشاره داشت:
کنترل سیستم پایداری
سیستم پوششی کامل ایربگ شامل ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای
ترمز دستی برق محور
یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی
Bitrun
نسخه های خاص نیسان قشقایی: مدل های سفارشی و ویژه
برای اینکه نیسان بتواند خانواده های مختلف و سلیقه های متنوع را با خود همراه کند، اقدام به معرفی نسخه های قابل سفارش از نیسان قشقایی نمود. بدین ترتیب مدل +۲ را ارایه کرد که ظرفیت آن ۷ نفره است.
در ادامه ورژن اسپرت نیسان قشقایی را رونمایی کرد که طراحی ویژه دارد.
از طرفی نسل دیگری از این خودرو توسط نیسان ارائه شده که امکانات محدود تری دارد که به نظر می رسد برای پوشش بازار با این برند و نام و با قیمت های متنوع این سیاست به خرج داده شده است.
مشخصات فنی نیسان قشقایی: موتور، گیربکس و عملکرد
نیسان قشقایی جزو شاسی بلندهای محبوب و کوچکی است که محبوبیت آن به ظاهر ژاپنی آن محدود نمی شود. اگر قصد خرید نیسان قشقایی دارید خوب است که سایر مشخصات سخت افزاری آن را با دقت بررسی کنید و از آموزه های گویا آی تی در این باره بهره مند شوید.
وضعیت و بررسی موتور نیسان قشقایی
در معرفی ابتدایی نیسان قشقایی در مورد ویژگی های موتور نسل به نسل توضیح داده ایم که به طور خلاصه در یک نگاه می توانید وضعیت موتور را بررسی کنید.:
نسل اول نیسان قشقایی محصول ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳
موتور ۲ لیتری
۴ سیلندر خطی
سیستم Naturally Aspirated یا تنفس طبیعی
ارائه ۱۳۹ اسب بخار قدرت
۱۹۶ نیوتن متر گشتاور
نسل دوم شاسی بلند نیسان قشقایی محصول ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰
موتور ۱.۲ لیتری توربو (با قدرت ۱۱۵ اسب بخار + ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور)
موتور ۱.۶ لیتری دیزلی
نسل سوم نیسان قشقایی محصول ۲۰۲۱ تا کنون (۲۰۲۴)
ارائه با موتور هیبریدی
ارائه با موتور توربو
موتور ۲ لیتری با سیستم تنفس طبیعی (قدرت ۱۴۹ اسب بخار گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر)
و موتور ۱.۳ لیتری توربو ( پوشش قدرت ۱۵۸ اسب بخار + ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور)
سیستم Naturally Aspirated یا تنفس طبیعی
تفاوت نسل های نیسان قشقایی از نظر گیربکس
یکی از چیزهایی که شرکت نیسان برای بهینه سازی نسل های مختلف نیسان قشقایی در نظر داشته گیربکس آن است.
در ادامه ۳ نسل را ز نظر گیربکس به طور کوتاه بررسی می کنیم:
نسل اول نیسان قشقایی: مجهز بودن این خودرو به سیستم گیربکس CVT برای انتقال نرم و روان قدرت از موتور به چرخ ها
نسل دوم: گیربکس دستی گیربکس اتومات با آپشن CVT تغییر بین نوع دنده ها به راننده است.
نسل سوم: گیربکس CVT و دستی که بهینه سازی های انجام شده در این نسل منجر به بهبود مصرف سوخت و عملکرد نرم و روان تر خودرو شده است.
عملکرد نیسان شاسی بلند نیسان قشقایی
باید انتظار داشت که عملکرد این خودرو نیز نسل به نسل بهبود یافته باشد. اگر عملکرد را به میزان شتاب از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم و در نهایت آن را با حداکثر سرعت پوششی تکمیل کنیم در این باره می توان نیسان قشقایی را در سه نسل به صورت زیر مقایسه کنیم:
نسل اول: در مدت زمان ۱۱.۳ ثانیه برای انتقال شتاب ۰ تا ۱۰۰ حداکثر سرعت پیشتیبانی شده توسط این خودرو ۱۸۰ کیلومتر برساعت.
نسل دوم: در مدت زمان ۹.۹ ثانیه می توان به شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر رسید حداکثر سرعت این نسل از نیسان قشقایی ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.
نسل سوم: در مدت زمان ۹.۲ ثانیه قادر است از سرعت ۰ به ۱۰۰ برسد. حداکثر سرعت نسل سوم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
طراحی داخلی نیسان قشقایی: راحتی و امکانات
خودروهای نسل جدید که حدود دو دهه قبل را پوشش داده اند، با هدف راحتی سرنشینان و افزایش امکانات و بهبود رفاهی افراد و استفاده کنندگان از این خودروها ارتقا یافته اند. در مورد راحتی و امکانات نیسان قشقایی نکات زیر را مد نظر داشته باشید.
امکانات و طراحی نسل اول نیسان قشقایی: طراحی ساده و کاربردی
برای این که بتوانیم این نسل ها را به خوبی مقایسه کنیم امکانات داخلی و طراحی را به ۳ دسته داخل کابین، وضعیت صندلی ها و امکانات رفاهی داخل خودرو را بررسی می کنیم.
ویژگی های فضای داخل کابین: طراحی ساده / فضای کافی و مناسب برای سرنشینان بدون اذیت شدن/ کیفیت متوسط مواد بکار رفته در طراحی و ساخت تودری و داشبورد.
بررسی ویژگی های صندلی ها: امکان تنظیمات دستی برای صندلی عقب و جلو / راحتی مناسب و نسبی برای راننده و سرنشینان عقب و جلو
امکانات رفاهی داخلی خودرو: پشتیبانی از سیستم صوتی CD محور / رادیو / تهویه مطبوع به صورت دستی / شیشه های برقی
نسل دوم (۲۰۱۴۲۰۲۰): بهبود کیفیت و افزودن فناوری های جدید
ویژگی های فضای داخل کابین: بهبود کیفیت مواد ساختار تودری داشبورد نسبت به نسل قبلی / طراحی مدرن تر و مورد پسند تر / افزایش فضای داخلی برای سرنشینان در عقب و جلوی خودرو
بررسی ویژگی های صندلی ها: تنظیمات خودرو ها به صورت برقی ارتقا یافته است/ صندلی ها از سیستم گرم کن بهره مند شده اند/ فضای پا برای سرنشینان در عقب خودرو افزایش یافته است/ به طور کلی تجربه راحتی بیشتر نسبت به نسل قبل
امکانات رفاهی داخلی خودرو: ارائه نمایشگر لمسی / سیستم ناوبری/ دوربین پوششی دید در عقب/ سیستم صوتی پیشرفته نسبت به نسل قبل / تهویه مطبوع به حالت اتومات ارتقا یافته است.
نسل سوم (۲۰۲۱تا کنون): طراحی مدرن و هوشمند
ویژگی های فضای داخل کابین: طراحی مینیمالیستی/ بهبود جنس مواد با کیفیت در طراحی و ساخت نسبت به نسل قبل/ فضای خودرو دارای المان های لوکس و دلخواه تر متناسب با نیاز روز و رقابت با خودروهای لوکس تر در بازار روز / صفحه نمایش دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی با پوشش مشخصات کیلومتر و غیره / صفحه نمایش ۹ اینچی تاچ جهت ارائه اطلاعات و سرگرمی نظیر موسیقی و غیره.
بررسی ویژگی های صندلی ها: امکان تنظیم برقی، گرمکن و تهویه برای صندلی های جلو / توسعه فضا برای سرنشینان عقب/ امکان تاشو موجب شده که صندلی ها راحت تر و دلخواه تر باشند.
امکانات رفاهی داخلی خودرو: سیستم صوتی پیشرفته نسبت به نسل قبل/ تهویه مطبوع دوگانه دسته و اتومات/ سیستم راننده یار یا کمک راننده پیشرفته / صفحه نمایش تاچ با قابلیت اتصال گوشی به سیستم
به طور کلی اگر قصد دارید نیسان قشقایی نسل جدید را خریداری کنید باید بدانید که نسل به نسل این خودرو امتیازهای مثبت را نگه داشته و امتیازهای منفی یا نیاز به کار را بهبود داده تا بتواند همچنان در لیست خودروهای پرفروش دنیا لحاظ شود.
طراحی ظاهری نیسان قشقایی: استایل و ابعاد
نیسان قشقایی به دنبال این بوده تا با بهبود های داخلی و ظاهری روی نسل های مختلف این خودرو مخاطبین بیشتری را هر بار به خود جذب کند. بنابراین عجیب نیست که در هر نسل از طراحی ظاهری جدید و دلپسند تر مواجه بوده ایم. اما به طور جزیی تر پیشرفت این سه نسل را به طور اختصاصی در ادامه با هم مرور می کنیم:
نسل اول (۲۰۰۶۲۰۱۳): طراحی ساده و کاربردی
طراحی استایل ظاهری: طراحی ساده / پنجره بزرگ جلو / خطوط افقی ترکیبی هنری/ طراحی ساده چراغ جلو
ابعاد خودرو: طول: ۴۳۱۵ میلی متر، عرض: ۱۷۸۳ میلی متر، ارتفاع: ۱۶۰۶ میلی متر
. نسل دوم (۲۰۱۴۲۰۲۰): طراحی مدرن و دینامیک
طراحی استایل ظاهری: ارائه خطوط تیز و زاویه دار در مقایسه با خطوط ساده در بدنه نسل اول/ طراحی مدرن تر/ پنجره جلویی بزرگ/ خطوط عمودی/ بهبود چراغ ها از ساده به حالت LED و نمای جذاب تر/
ابعاد خودرو: طول: ۴۳۹۴ میلی متر، عرض: ۱۸۱۳ میلی متر، ارتفاع: ۱۶۵۵ میلی متر
نسل سوم (۲۰۲۱تا کنون): طراحی جسورانه و اسپرت
طراحی استایل ظاهری: طراحی ظاهری کاملا اسپرت / جلو پنجره بزرگ / تکمیل طراحی ظاهری با خطوط شش ضلعی / چراغ های جذاب و لیفت و باریک LED/
ابعاد خودرو: طول: ۴۴۳۵ میلی متر، عرض: ۱۸۵۰ میلی متر، ارتفاع: ۱۶۳۵ میلی متر
به نظر می رسد که طراحی ظاهری رو به اسپرت شدن و جذابیتی در پیش گرفته که مخاطبین نسل جوان را بیشتر به خود راغب کند.